محققان از یك اتم عكاسی كردند

محققان از یك اتم عكاسی كردند مداربسته: محققان با استفاده از شیوه عكس برداری ام آر آی توانستند از یك اتم تصویری ثبت كنند.

به گزارش مداربسته به نقل از دیلی میل، گاهی اوقات اكتشافاتی كوچك نقشی مهم دارند. محققان آمریكایی و كره جنوبی در یك رویداد بی سابقه با استفاده از فناوری كه مشابه دستگاه های MRIكنونی است تصویری از حیات كوچكتر از سلولی ثبت كرده اند. این روش شامل استفاده از دستگاهی بسیار تخصصی است كه میكروسكوپscanning and tunneling microscope یا STM نام دارد. این دستگاه می تواند تصاویری از ساختارهای اتمی را با اسكن كردن یك نوك تیز فلز روی یك سطح بگیرد. محققان با اتصال اتم های آهن مغناطیسی به نوك یك میكروسكوپ كه اندازه آن فقط چند اتم است، یك فرآیندی را در سطح اتمی ایجاد كردند كه در یك دستگاه MRI كامل انجام می شود. دستگاه های MRI برای تشخیص تومور، تشخیص زوال عقل، تشخیص سكته مغزی و موارد دیگر، یك میدان مغناطیسی روی فرد به وجود می آورند تا در فعالیت پروتون ها درون هسته اتم اختلال به وجود بیاورند. سپس یك فركانس رادیویی منتشر می شود كه پروتون ها را به صورت عمود روی پالس مغناطیسی می چرخاند. هنگامی كه این فرآیند متوقف می شود، پروتون ها به حالت عادی برمی گردند و انرژی شان آزاد می شود. این انرژی در مرحله بعد به وسیله حسگرها جذب و به یك تصویر تبدیل می شود. دانشمندان به صورت مشابه یك میدان مغناطیسی روی شی مورد نظر خود ایجاد كردند كه در این آزمایش یك نوار متشكل از آهن و تیتانیوم بود. در مرحله بعد آنها از نوك بی نهایت كوچك از میكروسكوپ STM برای خاموش و روشن كردن یك سیگنال رادیویی استفاده كردند. با كمك این فرایند می توان از الكترونهای یك اتم عكس گرفت. این تحقیق به صورت كامل در نشریه Nature Physics انتشار یافته است. به قول محققان پیشرفتهای اتمی مانند این نمونه در زمینه زیست شناسی كاربردها، زیادی دارد. اما یكی از مهمترین كاربردهای آن در حوزه توسعه نانوتكنولوژی است. به صورت خاص، فناوری مورد استفاده برای تصحیح تصاویر تك اتم ها، در توسعه ذخیره سازی سطح اتمی برای یك محصول آینده كوانتومی مفید خواهد بود.

1398/04/14