بر اساس كشورهای مقصد؛

سهم صادرات نانو در بازار، كدام كشورها محصولات نانوی ایرانی می خرند

سهم صادرات نانو در بازار، كدام كشورها محصولات نانوی ایرانی می خرند مداربسته: محصولات تولید شده با فناوری نانو در ایران به حدی رسیده كه كشورهای خارجی به استفاده از آنها تمایل دارند. آمار میزان صادرات و كشورهای راغب به استفاده از این محصولات اعلام گردید.


به گزارش مداربسته به نقل از مهر، فناوری نانو رشته ای از دانش كاربردی و فناوری است كه مبحث اصلی آن مهار ماده یا دستگاه های در ابعاد كمتر از یك میكرومتر و در مقیاس یك تا ۱۰۰ نانومتر را شامل می گردد. فناوری نانو را موج «چهارم انقلاب صنعتی» نامیده اند. این علم از ابتدای دهه ۱۹۸۰ میلادی در همه حوزه های علمی وارد شد به گونه ای توسعه یافت كه هر روز شاهد نوآوری های جدیدی در رشته هایی چون مهندسی مواد، پزشكی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشكی، زیست شناسی، فیزیك كاربردی، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولكول، مهندسی مكانیك، مهندسی برق، مهندسی شیمی و مهندسی كشاورزی هستیم. به اعتقاد تحلیل گران فناوری نانو، زیست فناوری و فناوری اطلاعات و ارتباطات سه قلمرو علمی هستند كه انقلاب سوم صنعتی را شكل داده اند و نانو تكنولوژی می تواند بعنوان ادامه دانش كنونی پایه های جدیدتری از علم را بنا نهد. در همین راستا ۲ سند ۱۰ ساله در ستاد توسعه فناوری نانو تدوین شده كه اكنون سند دوم در حال اجرایی شدن است. در سند ۱۰ ساله دوم فناوری نانو، توسعه صنعتی و تجاری سازی، ورود به عرصه های جهانی، فرهنگ سازی، برندسازی، توسعه صادرات قید شده است. تابحال محصولات زیادی در كشور توسط محققان به تولید رسیده و بخشی از آن صادر گردیده است. صادرات ۶۲ میلیون دلاری محصولات نانو سعید سركار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو قبل از این در مورد جایگاه نانو یادآور شده بود: ما در تولید علم نانو و از نظر تعداد مقالات رتبه چهارم را دریافت كرده ایم كه این رتبه طی ۴ سال قبل نهم یا دهم بوده است. وی با اشاره به آخرین آمار صادرات محصولات نانو اظهار داشت: صادرات در حوزه فناوری نانو طی سال قبل (۱۳۹۶) برابر با ۶۲ میلیون دلار بوده و حجم بازار نانو این محصولات برابر با ۱۳۷۳ میلیارد تومان بوده كه به فروش رسیده است. دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تصریح كرد: ما همواره درصدد هستیم راه را برای تولید بازارهای صادراتی شركت های دانش بنیان باز نماییم. وی با اشاره به محصولاتی كه قابلیت صادرات را دارند، بیان كرد: شیشه های مورد استفاده در ساختمان، لوازم الكترونیك، لوازم جانبی تجهیزات، فرش ماشینی و انواع پوشاك را می توان مهمترین اقلام صادراتی نانومحصولات ایرانی در سال ۹۶ دانست. عراق، تركیه و افغانستان هم مهمترین مقصدهای صادراتی شركت های نانویی ایرانی بوده اند. رتبه بندی صادرات محصولات نانویی بر مبنای آماری كه ستادتوسعه فناوری نانو اعلام نموده میزان صادرات محصولات نانویی ایران در سال ۹۶ بیشتر از ۶۲.۴ میلیون دلار و در سال ۹۵، در حدود ۳۶.۵ میلیون دلار بوده است. شیشه های ساختمانی با ۳۴.۸ میلیون دلار بیشترین سهم را در صادرات محصولات حوزه فناوری نانو داشته است. لوازم الكترونیك، لوازم جانبی تجهیزات، فرش ماشینی و انواع پوشاك به ترتیب با ۸.۸، ۸.۵، ۳.۶ و ۱.۹ میلیون دلار در رتبه های دوم تا پنجم مهمترین اقلام صادراتی نانو ساخت ایران در سال ۱۳۹۶ قرار دارند. جدول رتبه بندی بر مبنای میزان صادرات ردیف حوزه صادراتی میزان صادراتی/ میلیون دلار ۱ شیشه های ساختمانی ۳۴.۸ ۲ لوازم الكترونیك ۸.۸ ۳ لوازم جانبی تجهیزات ۸.۵ ۴ فرش ماشینی ۳.۶ ۵ انواع پوشاك ۱.۹ عراق بیشترین سهم در مصرف محصولات نانوی ایرانی را دارد همینطور بر مبنای آخرین آمار، از منظر مقصد صادرات محصولات نانویی، كشور عراق با ۱۵ میلیون دلار بیشترین سهم را در واردات محصولات مبتنی بر فناوری نانو از ایران داشته است و بعد از آن تركیه و افغانستان به ترتیب با ۱۲.۹ و ۹.۸ میلیون دلار قرار دارند. در واقع سه كشور همسایه میزبان بیشتر محصولات نانویی ایران هستند. در رتبه چهارم لهستان قرار دارد كه ۳ میلیون دلار از محصولات نانویی به این كشور اروپایی صادر گردیده است. بررسی دقیق تر كشورهای مقصد محصولات نانویی ایرانی نشان داده است كه كشورهای همسایه ایران بیشتر از كشورهای دیگر میزبان محصولات نانویی بوده اند، به صورتی كه ۴۷ میلیون دلار از كل صادرات ایران در سال ۹۶ به كشورهای همسایه بوده است كه این مورد اهمیت تعامل با كشورهای همجوار برای توسعه كسب و كار و بازار نانو را نشان داده است.
«شیشه ساختمانی» رایج ترین محصول صادراتی نانویی این آمار نشان داده است كه صادرات شیشه های ساختمانی به تمام ۸ كشور اول مقصد صادراتی محصولات نانویی است. در واقع این محصول را می توان رایج ترین محصول صادراتی ایران قلمداد كرد. از منظر تنوع صادرات، عراق و تركیه با خرید شش محصول مختلف از شركت های ایران سبد خرید متنوع تری نسبت به دیگر مشتریان محصولات نانویی ایران داشته اند و پس از آن افغانستان با ۴ محصول قرار دارد. تفكیك قاره ای راغبان محصولات نانویی ایران حجم كل فروش (داخلی و خارجی) محصولات نانو در سال ۱۳۹۶، به رقم ۱۳۷۳۶ میلیارد ریال رسیده كه این رقم در سال ۱۳۹۵، در حدود ۷۰۴۴ میلیارد ریال بوده و رشد ۹۵ درصدی را نشان داده است. در مجموع از ۱۳۷۳۶ میلیارد ریال فروش در سال ۹۶، حدود ۸۲ درصد فروش داخلی و ۱۸ درصد صادرات به كشورهای دیگر بوده است. افزایش كل حجم بازار نانو در سال های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ به ترتیب ۹۷، ۹۸ و ۱۲۸ درصد بوده است. از این رو برای پنجمین سال پی در پی در بازه زمانی ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ شاهد افزایش دو برابری فروش محصولات نانو هستیم. حجم فروش هدف گذاری شده برای سال ۹۶، رقم ۱۱ هزار میلیارد ریال بود كه میزان تحقق یافته بیشتر از مقدار هدف گذاری شده بود. از كل فروش انجام شده در سال ۹۶، نزدیك به ۹۵ درصد از فروش مربوط به كالا، ۳ درصد تجهیزات و ۲ درصد خدمات است. از سال ۹۴ تا ۹۶، تعداد ۴۹ كشور میزبان محصولات نانویی ایرانی بوده اند كه همچون این كشورها می توان به آلمان، ایتالیا، استرالیا، سوئیس، سوئد، آمریكا، كانادا، چین و كره جنوبی اشاره نمود. با تفكیك قاره ای كشورهای واردكننده محصولات نانویی ایران، آسیا با ۸۸.۳ درصد و اروپا با ۱۰.۲ درصد بالاترین سهم و قاره های دیگر، سهمی كمتر از یك درصد دارند. ازاین رو بیشترین مشتریان نانومحصولات ایران در آسیا و اروپا قرار دارند.

1397/08/10
02:48:48
5.0 / 5
4872
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته