استفاده دانشمندان از امواج گرانشی برای کشف اسرار ماده تاریک

استفاده دانشمندان از امواج گرانشی برای کشف اسرار ماده تاریک مداربسته: به گزارش مداربسته، یک گروه بین المللی از ستاره شناسان، روشی را برای یادگیری بیشتر در مورد ماده تاریک عرضه کرده اند که در آن از امواج گرانشی استفاده می شود.

به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا و به نقل از دیجیتال ترندز، هنگامی که دو جرم بسیار بزرگ با هم برخورد می کنند، مانند زمانیکه دو سیاه چاله با هم ادغام می شوند، نیروها می توانند فضا-زمان را خم کنند و امواجی به نام «امواج گرانشی» را به وجود بیاورند. این امواج گرانشی را میتوان حتی از میلیونها سال نوری دورتر شناسایی کرد و آنها را بعنوان راهی برای یادگیری در مورد رویدادهای رخ داده در نقاط دوردست کیهان مورد استفاده قرار داد. حالا یک گروه بین المللی از ستاره شناسان، روشی را برای به کار بردن امواج گرانشی در مطالعه پدیده مرموز «ماده تاریک» عرضه کرده اند.
ایده این پژوهش، ایجاد مدلهای کامپیوتری متفاوتی است که نشان می دهند امواج گرانشی حاصل از ادغام سیاه چاله ها در جهان هایی با انواع متفاوت ماده تاریک چگونه خواهند بود. به واسطه مقایسه کردن مدلها با آن چه در جهان واقعی دیده می شود، می توانیم بیشتر در رابطه با نوع ماده تاریک بدانیم.
دانشمندان می دانند که ماده تاریک با نور در تعامل قرار نمی گیرد اما برخی معتقدند که می تواند با نوعی ذره به نام «نوترینو» تعامل داشته باشد. این بدان معناست که برخوردهای نوترینو می توانند مانع از تبدیل شدن ماده تاریک به ساختارهایی شوند که اساس کهکشان ها هستند. بنابراین، این ذرات می توانند شکل گیری کهکشان ها را متوقف کنند. اگر کهکشان های گمشده پیدا شوند، از این ایده حمایت می کنند که ماده تاریک می تواند تحت تاثیر نوترینوها قرار بگیرد.
با این حال، دیدن کهکشانی که شکل نگرفته، دشوار است. به همین دلیل، پژوهشگران پیشنهاد می کنند به جای آن از امواج گرانشی ناشی از ادغام سیاه چاله ها بعنوان معیار استفاده گردد. با کهکشان های کمتر، ادغام های کمتر و در نتیجه امواج گرانشی کمتری وجود دارد.
شبیه سازی ها نشان می دهند که این می تواند یک روش موثر برای یادگیری در مورد ماده تاریک باشد. آشکارسازهای امواج گرانشی هم اکنون به اندازه کافی قوی نیستند تا این اثرات کوچک را تشخیص دهند اما شاید نسل بعدی تجهیزات را بتوان برای این منظور بهره برد.
«سوناک بوز»(Sownak Bose) پژوهشگر «دانشگاه دورام»(Durham University) و از اعضای این گروه پژوهشی اظهار داشت: ماده تاریک، یکی از اسرار پایدار در درک ما از جهان است. این بدان معناست که ادامه یافتن شناسایی راه های جدید برای کشف مدلهای ماده تاریک و ترکیب کاوشگرهای کنونی و جدید، برای آزمایش کامل پیشبینی های مدل خیلی مهم است. بررسی امواج گرانشی، راهی را برای درک بهتر نه تنها ماده تاریک، بلکه به صورت کلی تر شکل گیری و تکامل کهکشان ها عرضه می دهد.
این پژوهش، در «نشست ملی ستاره شناسی ۲۰۲۳»(NAM 2023) عرضه شد.

1402/04/19