آموزش پردازش ابری به رشته های فنی وحرفه ای کشور افزوده شد
مداربسته: استانداردهای شایستگی شغل مهندس پردازش ابری شامل تکنسین ابری و مهندس پردازش ابری زیر نظر سازمان فنی وحرفه ای کشور و با همکاری تخصصی آروان کلاد به سرفصل های آموزشی کشور افزوده شد.
به گزارش مداربسته به نقل از روابط عمومی سازمان فنی وحرفه ای، این استانداردها که بعد از تطبیق با فاکتورهای جهانی در لیست شایستگی های شغل مهندسی ابری، قرار گرفته، حالا در وبسایت سازمان فنی وحرفه ای با کدهای ۳۵۱۲ و ۲۵۱۲ در دسترس دانش پذیران است. فاطمه منصوری، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور، درباره ی ی پروسه این استانداردسازی اظهار داشت: «ما با همکاری آروان کلاد، موفق شدیم که برمبنای شیوه نامه ی تدوین استانداردهای ارزشیابی و شایستگی حرف، مشاغل و طبقه بندی استاندارد بین المللی مشاغل (ISCO-۰۸)، دو عنوان شغلی تکنسین پردازش ابری و مهندس پردازش ابری و ۶ عنوان استاندارد شایستگی در عرصه ی پردازش ابری را شناسایی و کدگذاری کنیم؛ از این میان، دو مجموعه استاندارد شایستگی و ارزشیابی تدوین شده و سایر استانداردهای این رشته نیز درحال تدوین است». هم چنین محمد رهنمافرد، نماینده ی آموزشی آروان کلاد که در تعریف این رشته ها و تطبیق آنها با استاندارد جهانی، مشارکت داشته از منظری دیگر به اهمیت این استانداردها اشاره کرد؛ به قول او، برای تعریف این استانداردها، معتبرترین فاکتورهای جهانی از کشورهای توسعه یافته، مطالعه شده است و بدین سبب «دانش پذیران می توانند پس از گذراندن این دوره ها، به عنوان تکنسین حوزه ی فناوری ابری، نه فقط در ایران، بلکه در سخت گیرانه ترین کمپانی های کلاد دنیا هم دانش ضروری جهت شغل های مرتبط را داشته باشند». کاری ملی برای دسترس پذیری عمومی به محتوای استاندارد بین المللی منصوری، درباره ی ی لزوم تعریف این سرفصل ها در سازمان آموزش فنی وحرفه ای، اینگونه توضیح داد: «سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور برمبنای اسناد بالادستی، [قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی وحرفه ای و مهارتی، چارچوب ۸ سطحی صلاحیت حرفه ای ملی کشور، استانداردهای بین المللی (ای سکو ۲۰۰۸ و ای سکو ۲۰۱۱)] و با بهره بردن از مطالعات تطبیقی و تجربیات کشورهای پیشرو در عرصه ی مهارت آموزی، برای ایجاد بستری بر پایه ی نظام واحد (واحدهای آموزشی شایستگی محور) اقدام نموده است. از مزایای این رویکرد، می توان به انعطاف پذیری در عرصه ی اجرای آموزش های مهارتی، تجمیع واحدهای شایستگی در قالب بسته های شغلی متنوع و استفاده از واحدهای شایستگی در راه توسعه حرفه ای اشاره کرد». منصوری، هم چنین درباره ی ی اهمیت ایجاد فرصت آموزش، مطابق با تکنولوژی، اینگونه همکاریهای صنعت و آموزش در کشور را یکی از مهم ترین نمونه های حرکت در راه پیشرفت های روز دنیا دانست و اظهار داشت: «در این نوع کارها، تلاش می نماییم که فاصله ی یادگیری مهارت تا ورود به بازار کار را کم نماییم. بعلاوه، همه ی این موارد را باید در کنار اهمیت ایجاد بستر بومی و فراگیری آموزش ها بررسی کرد؛ برای اینکه هرچه به سوی آموزش عمومی و دسترس پذیری آموزشی برای جوانان کشورمان قدم برداریم، در راه یک کار ملی گام برداشته ایم».
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب