هوش مصنوعی معطل این ستاد و آن سازمان به جای ساختار وارد اجرا شویم

هوش مصنوعی معطل این ستاد و آن سازمان به جای ساختار وارد اجرا شویم به گزارش مداربسته، یک متخصص هوش مصنوعی اظهار داشت: به جای معطل ماندن در هماهنگی های دولتی و ایجاد ساختارهای پیچیده، باید به صورت عملی وارد پیاده سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف شویم.



مهدی شریعت زاده، پژوهشگر و متخصص حوزه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تصویب کلیات طرح ملی هوش مصنوعی در مجلس و همچنین تصویب ستاد هوش مصنوعی در دولت، تحلیلی از وضعیت کنونی تشکیل ساختار برای این فناوری در کشور عرضه داد و به ساختارهای هوش مصنوعی در دیگر کشورها اشاره و آنرا بررسی کرد.

سند ملی هوش مصنوعی در رابطه با ساختار چه می گوید؟


شریعت زاده در آغاز اظهارات خود به سند ملی هوش مصنوعی اشاره نمود و اظهار داشت: این سند در واقع ساختار و چارچوب های کلی سیاستگذاری برای حوزه هوش مصنوعی را مشخص کرده است. مسئول اصلی پیگیری تدوین این سند، معاونت علمی ریاست جمهوری بوده و در این سند تشکیل ساختارهایی مانند شورای ملی راهبری هوش مصنوعی و سازمان ملی هوش مصنوعی پیش بینی شده است.

نحوه اجرای مفاد سند ملی هوش مصنوعی توسط دولت ابهام دارد


وی با تکیه بر این که با وجود تدوین این سند، همچنان ابهاماتی در رابطه با نحوه ی اجرای مفاد آن توسط دولت وجود دارد، اشاره کرد: باید توجه داشت که مفاد سند ملی هوش مصنوعی برای دولت لازم الاجراست، اما این که دولت در عمل چگونه این سیاستها را پیاده سازی کرده یا خواهد کرد، هنوز به صورت دقیق روشن نیست.

طرح ملی هوش مصنوعی صحه گذاری بر چارچوب های سند است


شریعت زاده در ادامه اضافه کرد: اخیراً هم کلیات طرح ملی هوش مصنوعی به تصویب رسیده که در واقع تلاشی برای تقویت و تکمیل همان چارچوب هایی است که پیشتر در سند ملی هوش مصنوعی مطرح شده بود. این طرح در واقع به شکلی تأیید، صحه گذاری و تکرار همان ساختارها و اهداف قبلی است و تشکیل سازمان ملی هوش مصنوعی و شورای ملی راهبری در آن پیش بینی شده اند.
وی با اشاره به جایگاه حقوقی این طرح عنوان کرد: طرح ملی هوش مصنوعی ذیل مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعریف شده است و به این علت، مجلس عملا اختیار ایجاد تغییر در ساختارهای سازمانی مشخص شده در سند ملی را ندارد. به همین جهت هم ناگزیر بوده در متن طرح، به سازمان اشاره کند. سند ملی هوش مصنوعی عملا دست و پای طرح ملی را از حیث قانونی بسته است و حتی در صورتیکه از منظر کارشناسی اشکالاتی بر آن وارد باشد، مجلس امکان اصلاح ساختار آنرا نخواهد داشت.
این متخصص و پژوهشگر هوش مصنوعی در ادامه اضافه کرد: با توجه به این ساختارها و برنامه های قانونی، هنوز مشخص نیست که دولت چطور این اقدامات را در عمل به نتیجه خواهد رساند.

عملکرد دستگاهها در ۳ سال گذشته قابل دفاع نیست


پژوهشگر و متخصص حوزه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر در قسمت دیگری از صحبت های خود، به چالش های موجود در ارتباط با هماهنگی و همکاری بین نهادهای مختلف دولتی در حوزه هوش مصنوعی اشاره نمود و اظهار داشت: دستگاه های مختلف همچون وزارت ارتباطات، وزارت علوم، معاونت علمی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی هرکدام به صورت جداگانه به خصوص در ۳ سال گذشته تلاش بوده اند که به عنوان متولی هوش مصنوعی عمل کنند، اما عملا هیچ کدام نتوانسته اند به موفقیت های ملموسی در این زمینه دست یابند. فعالان حوزه هوش مصنوعی شامل بخش خصوصی، متخصصان و اساتید دانشگاه ها و مهندسان رضایت خوبی از وضعیت نهادهایی که در سالهای قبل در حوزه هوش مصنوعی فعالیت کردند، ندارند.

سطح بلوغ سازمانی هوش مصنوعی دستگاهها یک نهایتا ۲ است


وی ضمن اشاره به این که عدم موفقیت نهادهای مختلف به طور عمده به سبب عدم اراده جدی در سطوح اجرایی برای اتخاذ تصمیمات عملی و اجرای برنامه های هوش مصنوعی است، اضافه کرد: این عدم موفقیت ها ناشی از فقدان هماهنگی و توانایی اجرایی در پیاده سازی پروژه های کاربردی در سطح کشور است. خیلی از دستگاهها نتواسته اند سطح هوش مصنوعی سازمان خویش را ارتقا دهند و اقدامی مؤثر بردارند. معمولا این دستگاهها در سطح بلوغ سازمانی هوش مصنوعی در سطح یک یا نهایتا دو قرار دارد، به این معنا که حتی این دستگاهها از خودشان شروع نکرده اند ولی تمایل داشتند که برای کل کشور برنامه ریزی کنند. البته ممکنست موارد استثنایی وجود داشته باشد، اما به صورت کلی، روند کلی چنین بوده است.
شریعت زاده اضافه کرد: در تعاملاتی که با مدیران عالی رتبه داشتم، هیچکدام از آنها علاقه ای به پیگیری جدی نقشه راه و تکالیف مربوط به هوش مصنوعی خود نداشتند. در رقابت بین دستگاهها برای تعیین این که کدام نهاد می تواند متولی ارتقاء هوش مصنوعی کشور باشد، نمی توان به صورت قطعی اظهار داشت که کدام دستگاه محق است، چون که هیچیک از آنها عملکرد قابل توجهی دراین خصوص نداشته اند.

مهمترین مسئله هوش مصنوعی چه باید باشد؟


دکتر شریعت زاده توضیح داد: این که کدام نهاد مسئولیت هوش مصنوعی را در کشور بر عهده داشته باشد، مهم ترین مسأله هوش مصنوعی نیست بلکه مهم ترین مبحث اینست که چگونه صنایع، دستگاهها، بخش خصوصی و شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات و ارتباطات بتوانند هوش مصنوعی را در سطح وسیع تری در کشور عملیاتی کنند. چون که تجربه چند ساله اخیر، بخصوص تجربه سه سال گذشته دولت، نشان دهنده پیچیدگی های مختلف در شتاب دهی به هوش مصنوعی است. در واقع، به نظر من بهتر است که توجه مان را از مصوبات و قوانین برداریم و بسمت اجرای عملی و کاربردی هوش مصنوعی در صنایع و بخش خصوصی سوق دهیم.

مدل موفق فعالیت در حوزه هوش مصنوعی / بخش خصوصی به صورت فعال وارد میدان شود


وی اضافه کرد: بخش خصوصی در کشورهای موفق به خوبی توانسته نیازهای فناوری در این زمینه را شناسایی کند و با بوجودآوردن زیرساخت های مناسب، به حل چالش ها و پیاده سازی راهکارهای هوش مصنوعی بپردازد. دولت باید به عنوان تقاضاکننده فناوری، از شرکتهای خصوصی و استارتاپ ها بخواهد که در این پروژه ها شرکت نمایند و به این ترتیب، بخش خصوصی هم به صورت فعال وارد میدان می شود.
وی در ادامه اشاره کرد: در سطح جهانی، اصل کار هوش مصنوعی در خارج از دولت به انجام می رسد و بخش خصوصی مسئولیت پیاده سازی و اجرای پروژه ها را بر عهده دارد. دولت هم بهترین اقدامی که می تواند انجام دهد، اینست که نقش خویش را در ایجاد تقاضای پایدار برای تکنولوژی های جدید ایفا کند تا این تقاضا به پیاده سازی عملیاتی این فناوری ها در صنایع مختلف منجر شود.
این دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف اضافه کرد: این رویکرد به بخش خصوصی امکان می دهد که به صورت مؤثری در پروژه های هوش مصنوعی وارد شده و برای ارتقاء سطح فناوری در کشور اقدامات عملی انجام دهد. اگر دولت فقط به تعریف پروژه های بزرگ و ملی بپردازد بدون آن که به بازار و کاربردهای عملی آنها توجه کند، احتمال شکست این پروژه ها بسیار زیاد است، همانطور که در دو دهه گذشته شاهد آن بوده ایم.
وی اضافه کرد: تجربه سالهای قبل نشان میدهد که پروژه های فناوری اطلاعات و ارتباطات که تحت نظارت دولت قرار گرفته اند، بدون داشتن بازار هدف مشخص، به شکست انجامیده اند.

ایران باید هرچه سریع تر وارد فاز اجرایی در حوزه هوش مصنوعی شود


شریعت زاده همینطور بیان کرد: راهکارهای هوش مصنوعی باید در صنایع بزرگ و زیرساخت های دولتی به کار گرفته شوند. اگر دولت به عنوان یک مشتری بزرگ از فناوری های هوش مصنوعی استفاده نماید، بخش خصوصی می تواند با عرضه راهکارهای مناسب و ساختن زیرساخت های مورد نیاز، نیازهای این بازار را تأمین کند و بدین سان از ظرفیتهای بخش خصوصی برای پیشرفت کشور بهره برداری شود.
پژوهشگر و متخصص حوزه هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر ضمن تأکید بر این که ایران باید هرچه سریع تر وارد فاز اجرایی در حوزه هوش مصنوعی شود، اظهار داشت: به جای معطل ماندن در هماهنگی های دولتی و ایجاد ساختارهای پیچیده، باید به صورت عملی وارد پیاده سازی هوش مصنوعی در صنایع مختلف شویم. چون که اگر این تأخیرها ادامه یابد، ممکنست فرصت های موجود از دست بروند و جبران آنها در سال های آتی بسیار دشوار باشد. این یک فرصت تاریخی است که باید در کمترین زمان ممکن از آن بهره برداری نمود.


منبع:

1404/02/30
12:29:58
5.0 / 5
89
تگهای خبر: استارتاپ , تكنولوژی , دانشگاه , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
دوربین مداربسته

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته

نیو سی سی تی وی (مداربسته)، عرضه کننده انواع دوربین های مداربسته و سیستم های امنیتی هوشمند