استفاده از خودروهای هیدروژنی در فناوری جدید

استفاده از خودروهای هیدروژنی در فناوری جدید به گزارش مداربسته علیرغم تلاش برای افزایش استفاده از خودروهای سبز، اتومبیل های مصرف كننده سوخت های هیدروژنی چندان با استقبال مواجه نشده اند.



به گزارش مداربسته به نقل از انگجت، احتمال انفجار این نوع خودروها به دلیل مصرف هیدروژن و گران بودن این فناوری از جمله عواملی است كه باعث می گردد خرید اتومبیل های هیدروژن سوز هنوز چندان مقرون به صرفه نباشد.
دانشمندان اسپانیایی و نروژی با همكاری یكدیگر روش جدیدی را برای تبدیل گاز متان به هیدروژن ابداع كرده اند. در جریان فرایند تقریبا هیچ انرژی از دست نمی رود و بنابراین می توان انتظار داشت استفاده از آن به افزایش چشمگیر استفاده از خودروهای مذكور بینجامد.
فرایند تولید هیدروژن جدید اصلاح بخار یا steam reforming نام دارد كه پیشرفته تر از روش های قبلی است. در روش فعلی، بخار در دمای ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درجه سلیسیوس با متان یا گاز طبیعی تحت فشار بسیار بالا و در حضور كاتالیست هایی مانند نیكل یا پلاتینیوم واكنش نشان داده است.
در نتیجه این واكنش هیدروژن، آب و دی اكسید كربن تولید می گردد. اما تنها ۶۵ تا ۷۵ درصد از انرژی متان به هیدروژن مبدل می گردد. تولید حجم زیادی گاز خطرناك دی اكسید كربن مشكل دیگر روش مذكور است.
در روش جدید از پوسته هایی از جنس سرامیك هم استفاده شده و در نتیجه هیدروژن تهیه شده از گاز طبیعی تقریبا بدون هدررفتن انرژی تولید می گردد. در پوسته یادشده علاوه بر سرامیك از باریم، زیركونیا، یتریوم و برخی عناصر دیگر هم استفاده شده و برای بهبود فرایند ولتاژ الكتریسیته هم به محیط واكنش تزریق می گردد.
هیدروژن به دست آمده از این طریق خالص و فشرده شده بوده و بنابراین بدون تغییر خاصی در خودروها قابل استفاده است. حداكثر میزان هدررفت انرژی در این روش ۱۲ درصد اعلام شده است.
 

1396/08/30
19:34:39
5.0 / 5
5157
تگهای خبر: فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته