مكمل های سوخت، آری یا نه؟
به گزارش مداربسته، كیفیت سوخت و تاثیر آن روی عملكرد خودرو های در كشور ما همیشه جای بحث دارد. خیلی از افراد معتقدند كه سوخت در كشور ما كیفیت خوبی ندارد و روی خودروی آنها تاثیر منفی می گذارد.
خودروبانك نوشت: اصطلاحاتی مانند بنزین آشغال هم این روزها از جانب بسیاری از مكانیك ها و سرویس كاران شنیده می شود. كیفیت سوخت در ایران گرچه قابل مقایسه با كشورهای پیشرفته نیست اما آنقدر ها هم كه می گویند بد نیست. ذكر این نكته لازم است كه هر خودرویی به بنزین خوب نیاز ندارد و اینكه فكر كنید اگر همیشه به خودرو باید بنزین سوپر بزنید و باید از مكمل ها استفاده كنید اشتباه است. باید بیینید خودروی شما به چه نوع سوختی نیاز دارد و اگر كیفیت سوخت در كشور پایین تر از این میزان باشد به سراغ مكمل ها بروید. معمولا بنزین سوپر بیشتر نیازهای خودرو های مدرن را برآورده می كند و نیازی به مكمل وجود نخواهد داشت. این را باید از دفترچه راهنمای خودرو چك كنید و ببینید سازنده بنزین با چه اكتانی را سفارش كرده است. اگر خودروی شما به بنزین سوپر نیاز نداشته باشد بدانید زدن بنزین سوپر هیچ تاثیر مثبتی نداشته و تنها هزینه بیشتری كرده اید.
اما مكمل های سوخت، بیشتر این مكمل ها اكتان بوستر نام دارند و عدد اكتان را می افزایند. معمولا اكتان افزاها عدد اكتان سوخت داخل باك را تا ۳ دهم RON می افزایند. تاثیر اكتان افزا ها روی موتورها هم با هم فرق دارد برای مثال یك اكتان افزا در خودرویی با موتور ۱۳۰۰ سی سی كاربراتوری می تواند تاثیر خیلی كم داشته باشد و حتی بی تاثیر باشد. اما در یك خودروی توربوشارژر دار با یك ECU مدرن می تواند تاثیر خوب و قابل لمسی بگذارد به خصوص اگر خودروی شما بنزین با اكتان ۹۸ و بالاتر نیاز داشته باشد. معمولا خودرو های تیونینگ شده هم عملكرد خوبی را با بنزین اكتان بالا نشان می دهند. اكتان بوستر ها چگونه كار میكنند؟ اكتان افزاها دارای موادی هستند كه عدد اكتان را بالاتر می برد. معمولا در تبلیغات اعداد بزرگی دیده می شود كه اكثرا دروغ هستند و معمولا عدد اكتان ۳ الی ۴ واحد بیشتر افزایش پیدا نمی نماید. عدد اكتان بالاتر به معنای مقاومت بالاتر سوخت در مقابل احتراق است و بدین سان موتور شما گرفتار پدیده ی ناك نمی گردد. چون ناك زدن نه تنها برای موتور مضر است بلكه سبب كاهش توان و افزایش مصرف سوخت هم می شود.
اكتان افزا در مقابل بنزین سوپر بنزین اكتان بالا به این راحتی تحت تراكم بالا و یا به علت دمای بالای پیستون و محفظه احتراق مشتعل نمی گردد بلكه تنها با جرقه زدن شمع مشتعل خواهد شد. در حالیكه عدد اكتان بنزین سوپر در فرایند ی پالایش افزایش پیدا كرده است اما اكتان بوسترها افزودنی هایی هستند كه در باك خودرو با بنزین مخلوط می شوند و طی فرایندی شیمیایی عدد اكتان را می افزایند. این افزودنی ها معمولا حاوی اتانول، اتر و دیگر تركیبات شیمیایی هستند و روی شتاب، قدرت و حداكثر سرعت خودرو تاثیر مثبتی دارند.
اكتان افزاها معمولا در خودرو های معمولی و ضعیف هیچ تاثیر قابل لمسی نشان نمی دهند و راننده بیشتر گرفتار تلقین می شود كه خودرویش سریع شده است. چون خودرو های معمولی معمولا برای كار با بنزین اكتان پایین طراحی می شوند و بنابراین این محصولات هیچ تاثیری روی موتور آنها ندارند. در عوض موتورهای قوی و پیشرفته به بنزین هایی با اكتان بالاتر نیاز دارند. گرچه اكتان بوسترها و بنزین سوپر عملكردی مشابه دارند ولی بهتر است در صورت دسترسی از بنزین سوپر استفاده كنید. مزیت اكتان بوستر ها در دسترس تر بودن آنها در مقایسه با بنزین اكتان بالا است. برای مثال در كشور هند بنزین اكتان بالا تنها در شهرهای بزرگ توزیع می شود و در شهرهای كوچك نمی توانید بنزین سوپر پیدا كنید. از سویی تركیب كردن بنزین معمولی با اكتان بوستر هم از نظر اقتصادی گران تمام می شود. برای مثال در ایران یك باك بنزین معمولی ۵۰ لیتری ۵۰ هزار تومان و یك مكمل به صورت متوسط ۱۳۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت كه در نهایت یك باك برای شما ۱۸۰ هزار تومان آب خواهد خورد. باید دید آیا این هزینه در خلال سال به صرفه است یا نه؟ در نظر داشته باشید برخی این محصولات به علت تركیبات شیمیایی كه دارند در صورت استفاده ی نادرست می توانند به برخی قطعات موتور صدمه بزنند. بنابراین باید دقت كنید كه حتما از برندهای مرغوب و معتبر استفاده كنید. 2121
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب