تقلای ترامپ برای تعویق انتخابات

تقلای ترامپ برای تعویق انتخابات مداربسته: رئیس جمهوری آمریكا پیشنهاد تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این كشور را داده است. درخواستی كه واكنش منفی جامعه سیاسی این كشور را به دنبال داشته است.


به گزارش مداربسته به نقل از ایرنا، شرایط انتخاباتی کنونی آمریکا به نفع ترامپ نیست. بحران کرونا عاملی شده که حتی سقوط جمهوریخواهان در انتخابات مجلس سنا را هم محتمل کرده است. همین شرایط سبب شده ترامپ به دنبال راهکارهای دیگری باشد تا بتواند به این وسیله شانس خودرا برای بقا در قدرت امتحان کند.
تا چند ماه پیش کمتر کسی احتمال می داد که در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کسی غیر از ترامپ پیروز شود. دونالد ترامپ در تمام نظرسنجی ها از رقیبان احتمالی خود جلوتر بود و آنها را تحقیر می کرد و به هرکدام از آنها لقبی می داد. جو بایدن را خواب آلود و برنی سندرز را دیوانه می خواند و به الیزابت وارن لقب سرخ پوستی می داد.
دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۹ مرداد آن هم در صورتیکه کمتر از ۱۰۰ روز به برگزاری انتخابات آمریکا مانده، در توییتی پیشنهاد تاخیر در برگزاری این انتخابات را ارائه نمود. ترامپ مدعی شد: «با رأی گیری همگانی بوسیله پست، ۲۰۲۰ تبدیل به غیردقیق ترین و پرتقلب ترین انتخابات تاریخ خواهد شد. این مایه شرمساری ایالات متحده خواهد بود. انتخابات را به تأخیر بیندازیم تا مردم بتوانند به درستی، با اطمینان و با امنیت رأی بدهند؟»
این اظهارات ترامپ با واکنش منفی جامعه آمریکا مواجه گردید تاآنکه ترامپ، پیشنهاد خود در مورد به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری تعدیل کرد و با فاصله چند ساعت در نشستی خبری اظهار داشت که به دنبال تعویق و تغییر تاریخ برگزاری انتخابات نیست، اما در عین حال خواستار انتخاباتی تقلبی نیز نیست. ترامپ بار دیگر تکرار کرد، این خطر وجود دارد که انتخابات ۲۰۲۰ به تقلب آمیزترین انتخابات تاریخ آمریکا تبدیل گردد.
ترامپ دلیل تقاضای خود برای تعویق در برگزاری انتخابات را احتمال تقلب در نتیجه رای گیری پستی اعلام نمود. این درخواست ترامپ با واکنش و مخالفت سیاستمدارانی چون باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده و چهره های مهم جمهوری خواهان در کنگره آمریکا روبرو شد.
میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواهان سنای آمریکا با بیان مخالفت خود با تعویق انتخابات ریاست جمهوری پیش رو اشاره کرد: «در تاریخ ایالات متحده، حتی در زمان جنگ داخلی و بحران رکود اقتصادی، ما هیچ گاه شاهد تعویق انتخابات ریاست جمهوری نبوده ایم. امسال هم راهی پیدا می نماییم که انتخابات سوم نوامبر به تعویق نیفتد و بتوانیم رای دهیم».
در نظرسنجی هایی که بتازگی در مورد انتخابات آمریکا برگزار شده ترامپ از جو بایدن عقب مانده است. خیلی از مفسرین معتقدند که عملکرد دولت ترامپ برای مقابله با بحران کرونا در کاهش محبوبیت او بسیار موثر بوده است. افزایش بیکاری و فشارهای اقتصادی همچون عوامل ناشی از بحران کرونا در آمریکا است. عملکرد دولت ترامپ و کوشش های او برای کم اهمیت جلوه دادن خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز در کاهش محبوبیت او موثر واقع شده است. نظرسنجی های صورت گرفته حکایت از فاصله ۹ درصدی ترامپ از جو بایدن، رقیب انتخاباتی او از حزب دموکرات دارد. بنظر می رسد ترامپ تمایل دارد با به تعویق انداختن انتخابات این مشکل را حل کند.
سیاست دولت ترامپ در مقابله با ویروس کرونا انتقادهای گسترده ای را به دنبال داشته است. ترامپ بعد از مدتها مقاومت، بتازگی برای اولین بار به مردم آمریکا سفارش کرده بود که برای پیش گیری از مبتلاشدن به این ویروس از ماسک استفاده کنند. او اظهار داشت که استفاده از ماسک یک اقدام وطن پرستانه است. در صورتیکه قبل از این بارها استفاده از ماسک را نشانه ضعف دانسته و به تمسخر گرفته بود.
همین مسائل سبب شده که برخی کارشناسان کرونا را مهمترین رقیب انتخاباتی ترامپ معرفی کنند رقیبی به احتمال زیاد تا انتخابات ریاست جمهوری باقی می ماند و ترامپ را با چالش های جدی مواجه می کند. اما پیشنهاد ترامپ برای تعویق انتخابات هم خواسته ای قانونی نیست.
بر اساس قانون اساسی آمریکا تنها کنگره می تواند زمان برگزاری انتخابات و رای گیری را تعیین کند که در سراسر آمریکا یکسان خواهد بود. قانون اساسی آمریکا با صراحت مشخص کرده که کنگره و نه رئیس جمهور زمان انتخابات ریاست جمهوری را تعیین می کند. اگر غیر از این باشد هر رئیس جمهوری می تواند تاریخی را مشخص نماید که به نفع اوست، و یا انتخابات را به زمانی موکول کند که شرایط برای او مناسب می باشد. در قانون مصوب کنگره در سال ۱۹۴۸ آمده است که تاریخ برگزاری انتخابات برای تعیین رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور در تمامی ایالت ها هر چهار سال یک دفعه در نخستین سه شنبه ماه نوامبر برگزار می گردد.
با این اوصاف حتی اگر کنگره به تغییر زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رای بدهد، این تصمیم کمک چندانی به ترامپ نمی نماید. طبق اصل بیستم قانون اساسی دوره زمامداری رئیس جمهور و معاون رئیس جمهور ظهر روز ۲۰ ژانویه به انتها خواهد رسید. معنای واضح آن این است که در صورت عدم انتخاب مجدد در آخر دوره چهارساله رئیس جمهور باید کاخ سفید را ترک کند.
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار توئیتی به پیشنهاد ترامپ برای تعویق انتخابات واکنش نشان داد و نوشت: بند یک ماده دو قانون اساسی می گوید: کنگره می تواند زمان انتخابات و روزی را که رای دهندگان آراء خودرا به صندوق می اندازند، تعیین کند. این روز در سراسر آمریکا انتخابات برگزار خواهد بود.
علاوه بر این، برنی سندرز، سناتور ایالات ورمانت و نامزد پیشین پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم با انتشار توییتی به دونالد ترامپ پاسخ داد و نوشت: «نه آقای رئیس جمهور! ما انتخابات را به تاخیر نمی اندازیم. مردم آمریکا از اقتدارگرایی، دروغ ها و نژادپرستی شما خسته شده اند. در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ دموکراسی پیروز می شود و ریاست جمهوری فاجعه بار شما اختتام می یابد، بای بای!»
نگرانی های ترامپ و حتی حزب جمهوری خواه افزایش یافته است و نمود آن در سخنان ترامپ هم نمایان است. کوشش برای به تعویق انداختن انتخابات ریاست جمهوری یکی از نمودهای این نگرانی و ترس است. از طرف دیگر ترامپ به دنبال اختتام فاصله گذاری اجتماعی و شروع کارهای اقتصادیست که برای مقابله با کرونا اتخاذ شده است. ترامپ امیدوار است با شروع کارهای اقتصادی و رونق اقتصاد آمریکا موقعیت خودرا برای انتخابات آبان ماه تقویت کند.



منبع:

1399/05/12
14:51:23
5.0 / 5
2624
تگهای خبر: امنیت , صندوق , كارشناس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته