هواپیماهای هیبریدی-الكتریكی به كمك پاكسازی هوا می آیند
به گزارش مداربسته محققان بر مبنای نتایج یک مطالعه ادعا می کنند که با استفاده از طراحی جدید هواپیمای هیبریدی-الکتریکی می توان انتشار اکسیدهای مضر نیتروژن را در هوا تا ۹۵ درصد کم کرد.
به گزارش روزنامه دیلی میل، اکسیدهای نیتروژن یا NOx در هوا باقی می مانند و اُزن و ذرات ریز تولید می کنند که با مبتلا شدن به آسم، بیماری های تنفسی و مشکلات قلبی عروقی ارتباط دارند.
کارشناسان اخطار داده اند که آلودگی اکسیدهای نیتروژن ناشی از صنعت جهانی هواپیمایی عامل ۱۶ هزار مرگ زودرس در سال است.
طراحی مفهومی این هواپیماهای هیبریدی-الکتریکی توسط محققان موسسه فناوری ماساچوست در آمریکا و با الهام از دستگاههای شستشوی آلاینده ها در کامیون های دیزلی ابداع شده است. این محققان ادعا می کنند که هواپیمای طراحی شده آنها می تواند تلفات ناشی از انتشار اکسیدهای نیتروژن را در هوا تا ۹۲ درصد کم کند.
به گفته محققان، این طرح می تواند جایگزین کمتر آلاینده ای برای هواپیماهای بزرگتر باشد که بیش از اندازه بزرگ هستند و نمی توانند انرژی خویش را از برق تأمین کنند.
موتورهای کامیون مانند موتورهای هواپیما، اکسید نیتروژن در هوا منتشر می کنند، اما انتشار این گاز توسط سیستم های به اصطلاح کنترل انتشار بعد از احتراق، که از کاتالیزورها برای تبدیل NOx موجود در اگزوز به نیتروژن و آب استفاده می نمایند، محدود می شود.
اما در هواپیماهای جت، اگزوز (بادبرگردان) نیروی پیش رانش هواپیما را تولید می کند؛ بطوری که هوا در قسمت جلوی موتور توسط پره های غول پیکر فن مکیده می شود و بعد سوخت به آن تزریق شده و مشتعل می شود که سبب داغ و منبسط شدن و خروج پرشتاب این هوا از قسمت عقب موتور می شود.
این باد داغ در هنگام خروج از موتور، توربینی را هدایت می کند که فن های کمپرسور را به حرکت در می آورد و اجازه می دهد روند ادامه یابد.
با توجه به این پیکربندی، هرگونه تلاش جهت استفاده از دستگاه کنترل میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن در موتور جت، نه تنها در ترکیب اگزوز بلکه در نقش آن در پیش رانش هواپیما به جلو تداخل بوجود می آورد.
اکنون محققان برای دور زدن این مورد پیشنهاد دادند که این قسمت توربین گازی موتور را در بدنه هواپیما یعنی در جایی تعبیه کنند که اگزوز آن قابل شستشو باشد.
این توربین گازی باعث حرکت یک ژنراتور برای تأمین برق پروانه های الکتریکی متصل به بال هواپیما می شود تا نیروی محرک لازم را برای پرواز هواپیما تولید نماید.
با این وجود محققان اظهار داشتند که این کار هنوز یک چالش بزرگ مهندسی به حساب می آید اما می تواند چاره ای برای کاهش آلودگی های هوای ناشی از صنعت هواپیمایی باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب