در گزارش مداربسته عنوان شد؛

معرفی ۱۰فرودگاه برای تامین سوخت ایرتاکسی

معرفی ۱۰فرودگاه برای تامین سوخت ایرتاکسی به گزارش مداربسته رییس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی معاونت علمی بابیان این که منتظر تکمیل جاده دسترسی آشیانه ایرتاکسیها به باند هستیم اظهار داشت: تا حالا 10فرودگاه برای تامین سوخت این هواپیماها معرفی شده است.



آرش خانباشی در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه برمبنای آمار یاسا، ۴۷۵ هزار فروند هواپیما در دنیا وجود دارد که حدوداً ۶۰ درصد آنها دارای موتور پیستونی هستند، اظهار داشت: از این تعداد تنها ۱۰ درصد هواپیماهای جت سنگین بوده و ما بقی را هواپیماهای با موتور توربوپراپ تشکیل داده اند.
به گفته رییس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی هم اکنون ۱۵۰ فروند هواپیمای جت سنگین در ایران فعال می باشند که در قیاس درصدی می توان گفت، کشور به ۱۳۵۰ هواپیمای پیستونی و توربوپراپ زیر ۱۹ صندلی برای اتصال مسیرهای کوتاه به یکدیگر نیاز دارد. این در حالیست که حداقل نیاز کشور به هواپیماهای جت سنگین حدود ۵۰۰ فروند هواپیما است.
وی افزود: حالا در کلاس هواپیماهای زیر ۱۹ نفر در کشور حدود ۱۵۰ هواپیما وجود دارد که ۵۰درصد آن زمینگیر بوده و متوسط سنی آنها به ۲۰ سال می رسد. همین طور این هواپیماها تا امروز در کشور اغلب جهت آموزش خلبانی استفاده می شدند. بنا بر این لازم است تعمیر و نگهداری این هواپیماها توسط شرکت های فعال مرتبط ایجاد شود که بازار هوانوردی عمومی رونق بگیرد.
خانباشی عنوان کرد: همین طور در گام های بعدی می توان جهت تولید قطعات و تکمیل زنجیره تامین قطعات و در نهایت مشارکت در ساخت و تولید نمونه بومی این هواپیماها برنامه ریزی نمود.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری درباب تاکسی های هوایی همچون طرح های حمایت شده توسط معاونت علم و فناوری اظهار داشت: در پروژه تاکسی های هوایی، «مقررات و آیین نامه»، «تجهیزات و زیرساخت ها»، «تأمین سوخت برای هواپیماهای کوچک»، «آشیانه و محل استقرار برای ارائه خدمات به این کلاس از پرنده ها» از اهمیت بالایی برخوردارست.
وی با اعلان اینکه تا حالا از زیرساخت های بهره برداری تاکسی های هوایی در کشور تنها زیرساخت های فرودگاهی، آن هم نه بصورت کامل، به وجود آمده است، اظهار داشت: بنا بر این استفاده از تاکسی های هوایی همانند سایر هواپیماها در قدم اول نیاز به زیرساخت هایی دارد که جهت رفع آن ها باید برنامه ریزی هایی انجام پذیرد.
جداسازی پایانه استقرار مسافران ایرتاکسی از سایر پایانه ها
خانباشی افزود: هم اکنون می توان از ظرفیت فرودگاه های کم تردد در این خصوص بهره برد اما می بایست جهت تردد مسافران رویه های تردد اصلاح شده و حتی پایانه استقرار مسافران باید از پایانه های پروازهای برنامه ای جدا شود.
آشیانه هواپیماهای کوچک رونمایی می شود/جاده دسترسی به آشیانه هواپیماهای کوچک آماده بهره برداری
وی با اعلان اینکه تاکسی های هوایی همچون هواپیماهای کوچکی هستند که درحال ساخت و ایجاد زیرساخت های آن هستیم، اظهار داشت: تا حالا علاوه بر ورود به مسائل طراحی و ساخت تاکسی های هوایی در صدد بودیم زیرساخت های آنرا فراهم نماییم تا زمینه استفاده از هواپیماهای کوچک با ایجاد یک پایگاه سرویس دهی در فرودگاه مهرآباد فراهم شود؛ هم اکنون منتظر تکمیل جاده دسترسی آشیانه به باند هستیم تا آماده بهره برداری شود.
خانباشی با تاکید بر این که یکی از الزامات استفاده از تاکسی های هوایی ایجاد آشیانه ای جهت سرویس دهی به هواپیماهای کوچک همچون مواردی است که قبل از این به فراهم سازی زیرساخت آشیانه هواپیماهای کوچک اشاره کردیم که حالا ساخت این آشیانه در فرودگاه مهرآباد توسط مرکز فنون و خدمات هوایی و با حمایت های شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به پایان رسیده و مقرر است پس از آن که آماده سرویس دهی به هواپیماهای کوچک شود، رونمایی شود.
خانباشی اضافه کرد: در این آشیانه خدمات و خدمات گوناگون به هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی ارائه می شود؛ منظور از این هواپیماها، هواپیماهای کوچک مجهز به کمتر از ۱۹ صندلی است.
وی اضافه کرد: همین طور مقرر است همزمان با رونمایی از این آشیانه، در صورت گرفتن مجوز فعالیت جابجایی مسافر توسط مرکز فنون و خدمات هوایی، دو پرواز بصورت نمادین به دو شهر مختلف از فرودگاه مهرآباد انجام گیرد.
وی با تاکید بر این که همین موضوع به ترویج استفاده از هواپیماهای کوچک منجر می شود، عنوان کرد: ایجاد شبکه مویرگی هوایی در کشور موجب رونق فرودگاه های کم تردد و توسعه حمل و نقل هوایی می شود. همین طور ایجاد بستر مناسب کسب وکار هواپیماهای کوچک موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در به کارگیری نیروهای فنی و خدمه پروازی و نیز خلق کسب و کارهای جدید در زمینه گردشگری و صادرات محصول می شود. همین طور در تولید قطعات و ارائه خدمات تعمیر و نگهداری در بخش خصوصی و دانش بنیان تاثیر به سزایی خواهد داشت.
خانباشی با اعلان اینکه هنوز بخشنامه استفاده از هواپیماهای کوچک و تاکسی های هوایی در کشور وجود ندارد، بیان کرد: این بخشنامه در کمیته مشترک توسعه هوانوردی عمومی بین معاونت علمی و فناوری، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران تدوین شده که منتظر هستیم در جلسه شورای عالی هواپیمایی کلیات طرح تصویب شود.
وی افزود: در صورت تصویب کلیات طرح رسما سازوکاری برای شرکتها داریم که امکان ورود به حمل و نقل هوایی کوچک را داشته باشند؛ تا چنین ایین نامه ای نباشد شرکتهای متقاضی تاکسی های هوایی نمی توانند ثبت شوند.
وی افزود: همین طور اگر چنین بخشنامه ای وجود نداشته باشد ظرفیت کسب وکار در این عرصه نادیده گرفته می شود.
تامین سوخت تاکسی های هوایی در دست بررسی/معرفی ۱۰ فرودگاه برای تامین سوخت هواپیماهای کوچک
به گفته خانباشی، یکی از موضوعات مهم برای تاکسی های هوایی تامین سوخت است که حالا یکی از پالایشگاههای کشور امکان تولید سوخت چنین هواپیماهای کوچک از نوع ۱۰۰LL را دارند؛ بدین جهت رایزنی هایی با شرکت پخش فراورده های نفتی داشتیم که سوخت مورد نیاز این هواپیماها را تامین کنند.
وی اشاره کرد: البته که شرکت پخش فراورده های نفتی امکان تامین بواسطه پالایشگاه مد نظر را ندارد و لازم است که یک بخش خصوصی برای سرمایه گذاری وارد شود و از طرف دیگر یارانه ای به این سوخت اختصاص پیدا کند تا استفاده از تاکسی هوایی به صرفه باشد.
رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی اضافه کرد: مقرر است با همکاری شرکت فراورده های نفتی ۱۰ فرودگاه را معرفی نماییم که در آنها امکان تامین سوخت هواپیماهای کوچک به وجود بیاید. این اقدام تا آخر سال ۱۴۰۰ اجرا می گردد و پیش بینی می شود تا سال آینده این ظرفیت دو برابر خواهد شد.


منبع:

1400/06/15
11:02:18
5.0 / 5
548
تگهای خبر: آموزش , تولید , خدمات , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته