اولین کارگاه روزنامه نگاری علم جایزه مصطفی(ع) انجام شد

اولین کارگاه روزنامه نگاری علم جایزه مصطفی(ع) انجام شد مداربسته: اولین کارگاه مسابقه روزنامه نگاری علم جایزه مصطفی(ص) با موضوع مرجعیت علمی در ایام 17 و 18 شهریورماه توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) اجرا شد.


به گزارش ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی بنیاد مصطفی(ص)، این مسابقه با هدف توانمندسازی علاقه مندان به نگارش یادداشت های تحلیلی و تشکیل اجتماعی از مفسرین رسانه ای در زمینه های علمی طراحی شده است. شرکت کنندگان در این دوره طی دو روز، ضمن آشنایی با موضوعات مسابقه، اصول اولیه روزنامه نگاری علم و یادداشتنویسی تحلیلی را در قالب کارگاه­ های آموزشی فرا گرفته و منتخبان دوره بطور حرفه ای به یادداشت نویسی تحلیلی خواهند پرداخت.
مسابقه روزنامه­نگاری علم جایزه مصطفی(ص) دارای مزایایی چون اهدای جوایز نقدی به بهترین یادداشتها، کسب مهارت های رسانه ای، انتشار یادداشت ها در معتبرترین خبرگزاریها و مجلات علمی و عضویت منتخبان در شبکه نویسندگان بنیاد مصطفی(ص) است.
کاظم کوکرم، بعنوان مدرس فرمی این دوره، در روز اول مخاطبان حضوری و مجازی، با اصول روزنامه نگاری علم و یادداشت نویسی تحلیلی آشنا شدند؛ و در نخستین کلاس روز دوم نیز علی محمد سلطانی؛ به بیان داستان پیشرفت نانو پرداخت.
بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) در امتداد ایجاد زیست بومی جهت ارتقاء سطح علمی کشورهای اسلامی، کارهایی را در امتداد تبیین علم و فناوری بعنوان گفتمان عمومی جامعه و ایجاد نشاط و انگیزه علمی در جامعه دانش آموزی، دانشجویی، دانشمندان و فناوران در سطح جهان اسلام برنامه ریزی نموده است.
علی محمد سلطانی مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو امروز در این کارگاه درمورد آینده فناوری نانو گفت: پیش بینی می شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ همچنان پیشرفت کند، تحقیقات و محصولات بیشتری ارائه شده و نانو با فناوری های دیگر همگرا شود؛ بطورمثال فناوری زیستی نانو یا الکترونیک و فناوری ارتباطات و اطلاعات. همین طور نانو یکی از پایه های انقلاب صنعتی چهارم خواهد بود.
وی اینگونه به شرح چرخه سیاست گذاری در زمینه نانو پرداخت: این چرخه شامل تدوین، ارزیابی و اجرا است. در مرحله تدوین ما مطالعات زیادی انجام داده و فعالیت کشورهای مختلف را پایش کردیم. بر این اساس توانستیم به مسئولان توضیح بدهیم فناوری نانو و جایگاه آن در آینده دنیا کجا قرار دارد.
مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تصریح بر این که برنامه تدوین شده هر سه سال یکبار بازنگری میشود گفت: تحولات علمی در دنیا به سرعت درحال وقوع است و این امر باید در برنامه لحاظ شود. فناوری را نمی توان فقط با یک جنبه بررسی کرد و چرخه را باید از آموزش تا بازار همه جانبه دید. ضمن این که متوجه شدیم برنامه های ملی بهتر است بصورت چندمرحله ای اجرا شوند.
سلطانی اضافه کرد: در مرحله اجرای سیاست ها ایجاد ساختار مناسب، تشکیل بانک اطلاعاتی و ثبت سوابق فعالیت و حمایت ها، فعالسازی امکانات موجود بجای ایجاد موسسات و زیرساخت های جدید، رتبهبندی نهادهای مختلف برای ایجاد رقابت سالم بین آنها، نگاه تشویقی به بودجه توسعه فناوری نانو از راه جذب بودجههای تخصصی و ترویج و اطلاعرسانی به گروههای مختلف جامعه با ابزارهای متنوع مد نظر ما بود.
وی در مورد ارزیابی برنامه ها نیز اظهار داشت: اندازه گیری شاخصها و انتشار عمومی گزارش عملکرد سالانه و بازنگری برنامهها هر سه سال یکیار برای ما بسیار مهم بود تا سیاستگذاریها را بتوانیم به درستی ارزیابی نماییم.
سلطانی در مورد دستاوردهای نانو ابتدا به حوزه ترویج پرداخت و اظهار داشت: تشکیل باشگاه دانش آموزی نانو از سال ۸۷ راه افتاد و تا حالا ۱ میلیون و ۲۸۷ هزار دانشآموز را آموزش داده است؛ ضمن این که ۸۸ آزمایشگاه در کشور تجهیز شده است.
به گفته سلطانی در طول این مدت ۶۶ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ نفر دکتری در رابطه با نانو دانش آموخته شده اند. ۱۵۷ دوره و برنامه آموزشی اجرا شده، ۱۵۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاه و ۲ هزار عضو هیات علمی دراین زمینه فعالیت میکنند.
وی به المپیاد دانش آموزی نانو و مسابقه دانشجویی نانو اشاره نمود و اظهار داشت: روند انتشار مقالات نانو در ایران از سال ۲۰۰۱ و ۱۰ مقاله در سال به بالای ۱۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱ رسید. رتبه ایران هم در ماه مه ۲۰۲۱ پس از آمریکا، چین و هند رتبه چهارم است. ۲۴ درصد کل پتنت های خارجی ایران دراین زمینه است.


منبع:

1400/06/20
21:34:34
5.0 / 5
503
تگهای خبر: آموزش , الكترونیك , دانشگاه , دانشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته