چرا گرما خواب آلودمان می کند؟

چرا گرما خواب آلودمان می کند؟ به گزارش مداربسته، در بعضی از نقاط جهان، در ایام گرم تابستان، خواب نیمروز و تعطیلی مشاغل در گرم ترین ساعات روز یک هنجار فرهنگی به حساب می آید. یافته های پژوهشگران حاکی از اینست که به جز فرهنگ، زیست شناسی هم در این مورد نقش دارد.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری سایِنس دِیلی (Science Daily)، دما بر رفتارهای انسان، از غذاخوردن و سطح فعالیت ها گرفته تا چرخه خواب و بیداری، تأثیر می گذارد. ممکنست در تابستان مشکل تر به خواب برویم و در بامداد های سرد، دیرتر از خواب بیدار شویم اما ارتباط بین نورون های حسی و نورون هایی که این چرخه را کنترل می کنند، بطور کامل درک نشده است.
عصب زیست شناسان دانشگاه نورث وسترن در ایالات متحده آمریکا، مقاله ای در مجله زیست شناسی فعلی (Current Biology) منتشر نموده اند که حاکی از این است که تغییرات دما، تأثیر شدیدی بر رفتار انسان ها و حیوانات دارد و به حیوانات نشانه ای می دهد در خصوص این که زمان سازگاری با فصول درحال تغییر است. تأثیر دما بر خواب ممکنست بسیار شدید باشد؛ بطوریکه تعدادی از حیوانات تصمیم می گیرند یک فصل کامل بخوابند مانند خواب زمستانی خرس ها. اما مدارهای مغزی خاصی که واسطه تعامل میان دما و مراکز خواب هستند، ناشناخته اند.
پژوهشگران اظهار کردند: مگس های میوه الگوی ویژه ای برای مطالعه درباره ی تعدادی از سؤالات مهم مطرح کرده اند همچون این که «چرا می خوابیم؟» و «خواب برای مغز چه می کند؟»؛ برای اینکه آنها برخلاف انسان ها اهتمام نمی کنند با شب بیداری غریزه را مختل کنند. آنها به پژوهشگران اجازه می دهند تا تأثیر نشانه های خارجی مانند نور و دما را بر مسیرهای سلولی مطالعه کنند.

این مقاله گیرنده های «حرارت مطلق» را در سر مگس میوه شناسایی می کند که به دمای بالاتر از حدود ۷۷ درجه فارنهایت (دمای مورد علاقه مگس) پاسخ می دهند. مگس های میوه آزمایشگاهی معمولی (دروسوفیلا) با ایجاد ارتباط نزدیک با انسان، حدودا کل زمین را مستعمره خود کرده اند و تعجبی ندارد که دمای مورد علاقه آنها نیز با خیلی از انسان ها مطابقت داشته باشد.
پژوهشگران دریافتند که نورون های مغزی که درباره ی گرما اطلاعات دریافت می کنند، قسمتی از سیستم وسیع تری هستند که خواب را تنظیم می کنند. هنگامی که مدار گرم، به موازات مدار سرد اجرا می شود، فعال باشد، سلول های هدف که خواب ظهر را تقویت می کنند، مدت بیشتری روشن می مانند. این موجب افزایش خواب در هنگام ظهر می شود که مگس ها را از گرم ترین قسمت روز دور نگه می دارد.
به گفته پژوهشگران، دمای سرد و گرم تأثیرات کاملاً متفاوتی بر فیزیولوژی و رفتار دارند. این تفاوت ممکنست منعکس کننده فرایندهای تکاملی برمبنای چرخه های گرما و سرمای زمین باشد؛ مثلاً، این امکان وجود دارد که مراکز مغز برای خواب، بطور مستقیم ازطریق یک مدار حسی خاص در انسان هدف قرار گیرند.
پژوهشگران معتقدند: ممکنست مردم چرت بعدازظهر را در یک روز گرم انتخاب کنند ضمن این که در بعضی از نقاط جهان، این یک هنجار فرهنگی است اما میان این که ما چه چیزی را انتخاب می نماییم و چه چیزی برایمان برنامه ریزی شده است، تفاوت وجود دارد و شایان توجه است که مگس های میوه از مسائل فرهنگی پیروی نمی کنند!
آن ها احتمال می دهند یک مکانیسم زیستی بسیار قوی وجود داشته باشد که در انسان نادیده گرفته می شود.

1401/05/31