دستاورد جدید دانشمندان:

روشی جدید برای تولید فرومون بعنوان دافع آفات محصولات زراعی

روشی جدید برای تولید فرومون بعنوان دافع آفات محصولات زراعی به گزارش مداربسته، تیمی از پژوهشگران از راه مهندسی گیاهان، موفق به تولید فِرومون جهت استفاده بعنوان دافع آفات شدند. این روش بسیار ارزان تر از روش معمول است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری فیز (phys)، یک تیم پژوهشی متشکل از پژوهشگران سوئدی، چینی و آمریکایی یک راه بسیار ارزان تر برای تولید فِرومون بعنوان دافع آفات محصولات زراعی طراحی نموده اند.
این تیم حاصل پژوهش خویش را در مجله پایداری طبیعت (Nature Sustainability) منتشر نمودند. آنها در این مقاله توضیح دادند که چگونه یک گیاه را از نظر ژنتیکی تغییر دادند تا آنرا وادار کنند نوعی فِرومون تولید نماید که بتوان از آن بعنوان دافع آفات بهره برد.
با آشکارتر شدن خطرات استفاده از آفت کش ها برای محصولات زراعی، دانشمندان به تلاش هایشان برای یافتن جایگزین های ایمن تر سرعت بخشیده اند. در این پژوهش جدید، آنها استفاده از فرومون را باردیگر بررسی نموده اند. فِرومون نوعی ماده شیمیایی است که حشرات و دیگر حیوانات از آن برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می نمایند.
بیشتر آفت کش ها از راه کشتن آفت هایی اثر می کنند که از گیاهان زراعی تغذیه می کنند. در صورتیکه این مواد شیمیایی کارآمد باشند، حشرات سودمندی مانند گرده افشان ها را هم می کشند. فرومون، جایگزینی امن تر برای آفت کش ها است.
حشرات این مواد شیمیایی را به منظور جذب جفت تولید می کنند. غرق کردن یک منطقه با موادشیمیایی مصنوعی حشرات را گیج می کند و از جفت گیری آنها ممانعت می کند. متأسفانه، تولید فرومون در مقیاس صنعتی بسیار گران است؛ بنابراین، پژوهشگران متد جدیدی را در پیش گرفتند: مهندسی گیاهان برای تولید فرومون.
دانشمندان برای دستیابی به این هدف، ژن های آفت مشخصی را مطالعه کردند تا متوجه شوند کدامیک مسئول تولید فرومون است. سپس، آنها رشته های دی اِن اِی را از ژنوم (مجموعه کامل دستورالعمل های ژنتیکی) حشرات جدا کردند و آنها را به ژنوم گیاه اضافه کردند. تیم پژوهشی از گیاه کامِلینا (کتان کش) استفاده کردند که یک گیاه زراعی دانه روغنی است. آنها از راه مهندسی این گیاه موفق شدند فرمون های تولیدشده توسط دو نوع پروانه را تولید کنند که در زمانی که کرم ابریشم هستند از انواع مختلفی از گیاهان زراعی تغذیه می کنند.
پژوهشگران گیاهان مهندسی شده شان را در یک مزرعه کوچک کاشتند و میزان فرومون تولیدشده را اندازه گیری کردند. هنگامی که به موفقیت رسیدند، فرمون ها را از گیاهانی که پرورش داده بودند، استخراج کردند و نتایج را در تله های فرومونی به کار بستند. سپس، این تله ها را در سایت های آزمایش کشاورزی قرار دادند تا ببینند آیا آنها آفات تهدیدکننده محصولات زراعی را گیج می کنند یا خیر.
نتیجه حاکی از این بود که اثربخشی این فرومون ها به اندازه فرومون های تجاری است؛ ولی با هزینه ای بسیار کمتر.

1401/06/14