کشف ضربان قلب در یک شراره خورشیدی!

کشف ضربان قلب در یک شراره خورشیدی! به گزارش مداربسته، یک گروه بین المللی از دانشمندان، الگوی تکرارشونده ای را در یک شراره خورشیدی شناسایی کرده اند که به «ضربان قلب» شباهت دارد.

به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان یک سیگنال مرموز مانند ضربان قلب را از جانب خورشید شناسایی کرده اند که هر ۱۰ تا ۲۰ ثانیه تکرار می شود. این الگوی عجیب، یک شعله خورشیدی کلاس C را در ۳۱۰۶ مایلی بالای سطح آن نشان داد.
این پالس ها که بعنوان «ضربان های شبه دوره ای»(QPP) شناخته می شوند، مدت هاست که یک راز و منبع بحث در بین فیزیکدانان خورشیدی بوده اند.
این گروه پژوهشی به سرپرستی «موسسه فناوری نیوجرسی»(NJIT) گفتند که کشف منبع ضربان قلب می تواند به دانشمندان کمک نماید تا درک بهتری در مورد چگونگی انتشار طوفان های خورشیدی فاجعه بار داشته باشند.
«سیجی یو»(Sijie Yu)، اخترشناس موسسه فناوری نیوجرسی اظهار داشت: این یک کشف غیرمنتظره است. این الگوی ضربان برای درک چگونگی آزاد شدن انرژی و اتلاف آن در جو خورشید طی بروز انفجارهای فوق العاده قوی در خورشید مهم می باشد.
انفجارهای رادیویی خورشیدی، پرتاب های شدید امواج رادیویی از خورشید هستند که اغلب با شراره های خورشیدی مرتبط هستند و مشخص شده است که سیگنال هایی با الگوهای تکرارشونده دارند.
این گروه پژوهشی بعد از تحلیل و بررسی مشاهدات مایکروویو یک شراره خورشیدی در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۷ که توسط تلسکوپ رادیویی موسسه فناوری نیوجرسی به نام «EOVSA» به ثبت رسید، منبع ضربان قلب را مشخص کردند.
این مشاهدات، یک الگوی سیگنال تکرارشونده را نشان دادند که «یوآنکون کو»(Yuankun Kou)، دانشجوی مقطع دکتری «دانشگاه نانجینگ»(NJU) چین و پژوهشگر ارشد این پروژه، آنرا به ضربان قلب تشبیه کرد.
این گروه پژوهشی، یک سیگنال QPP را در جایی شناسایی نمودند که بیشتر از ۱۵ هزار و ۵۳۴ مایل از میان منطقه شعله ور هسته درحال فوران امتداد دارد. اینجا محلی است که سیگنال های مخالف به یکدیگر نزدیک می شوند، در هم می شکنند و باردیگر به هم متصل می شوند و انرژی شدیدی را تولید می کنند که شراره خورشیدی را به وجود می آورد. این فرایند، «اتصال مجدد مغناطیسی»(Magnetic reconnection) نام دارد و اولین دفعه است که یک QPP در چنین مکانی پیدا می شود.
جالب تر اینست که پژوهشگران، یک ضربان قلب دوم را هم در شراره خورشیدی کشف کردند. کو اظهار داشت: الگوهای تکرار شونده برای انفجارهای رادیویی خورشیدی، غیرمعمول نیستند اما نکته جالب، وجود یک منبع ثانویه است که ما انتظار آنرا نداشتیم.
وی ادامه داد: سیگنال ها احیانا از اتصالات مغناطیسی شبه تکراری در صفحه جریان شراره خورشیدی می آیند. این اولین دفعه است که یک سیگنال رادیویی شبه دوره ای واقع در منطقه اتصال مجدد شناسایی می شود. این تشخیص می تواند به ما کمک نماید تا مشخص نماییم که کدام یک از این دو منبع سبب ظهور منبع دیگر شده است.
این گروه پژوهشی با استفاده از قابلیت های منحصربه فرد تصویربرداری مایکروویو EOVSA توانستند طیف انرژی الکترون ها را در دو منبع رادیویی طی این رویداد اندازه گیری کنند.
«بین چن»(Bin Chen)، دانشیار فیزیک موسسه فناوری نیوجرسی و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: تصویربرداری طیفی EOVSA، تشخیص های جدیدی را از نظر مکانی و زمانی در مورد الکترون های غیرحرارتی شعله ور به ما عرضه داد. ما دریافتیم که توزیع الکترون های پرانرژی در منبع اصلی QPP، با منبع ثانویه آن متفاوت می باشد. این یک نشانه قوی در خصوص اینست که دو منبع QPP بسیار مرتبط هستند.
یو اظهار داشت که یافته های این پژوهش، نور جدیدی را بر پدیده ای مهم در زمینه فرایند اتصال مجدد می افکند که این رویدادهای انفجاری را هدایت می کند.
وی ادامه داد: ما در نهایت منشأ QPP در شراره های خورشیدی را در نتیجه اتصال مجدد دوره ای مشخص کردیم. این پژوهش به بررسی دوباره تفاسیر رویدادهای QPP گزارش شده پیشین و تأثیر آنها بر شراره های خورشیدی کمک می نماید.

1401/12/10