راز زنی که درد و اضطراب را احساس نمی کند کشف شد

راز زنی که درد و اضطراب را احساس نمی کند کشف شد به گزارش مداربسته، پژوهشگران «کالج دانشگاهی لندن» از کشف مکانیسم شگفت انگیزی در بدن یک زن اسکاتلندی اطلاع داده اند که در سال ۲۰۱۹ مشخص شده بود هیچگاه درد، اضطراب یا ترس جدی را تجربه نکرده است.

به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، شاید زندگی کردن بدون احساس درد یک خصوصیت افسانه ای به نظر برسد اما برای «جو کامرون» (Jo Cameron)، زندگی بدون درد و اضطراب یا ترس جدی فقط یک روز دیگر از زندگی اعجاب انگیز او به حساب می آید. حالا پژوهشگران می گویند، ژنی را که به کامرون امکان می دهد تا حسادت برانگیزترین تجربیات بشری را زندگی کند، کشف کرده اند.
کامرون که در اسکاتلند زندگی می کند، خیلی دیر متوجه شد که در همه سالهای زندگی خود هیچگاه درد یا حتی اضطراب و ترس جدی را تجربه نکرده است. وی در ۶۵ سالگی جهت بررسی مشکلی که در مورد لگن خود داشت، به پزشک مراجعه نمود و پزشکان متوجه انحطاط شدید مفصل شدند که باید او را به درد ناتوان کننده ای گرفتار می کرد اما کامرون اظهار داشت که اصلا دردی را احساس نمی نماید. یک سال بعد، عمل جراحی بزرگی روی دست او انجام شد که معمولاً با درد قابل توجهی بعد از جراحی همراه می باشد اما کامرون باردیگر اظهار داشت که در دست خود احساس درد نمی کند و اصلا نیازی به مصرف داروی مسکن نداشته است.
پژوهشگران در سال ۲۰۱۹، ژنی به نام «FAAH-OUT» را شناسایی نمودند که به نظر می رسید علت وضعیت خارق العاده کامرون باشد. حالا یک پژوهش جدید که در «کالج دانشگاهی لندن» (UCL) انجام شده است، مکانیسم مولکولی ورای احساس نکردن درد را توضیح می دهد. پژوهشگران باور دارند که بروز جهش در ژن های FAAH-OUT و «FAAH»، علت احساس نکردن درد توسط کامرون است و به نظر می آید که ژن FAAH-OUT، بیان ژن FAAH را که اثرات جانبی برای سایر مکانیسم های مولکولی در رابطه با بهبود زخم و خلق و خو دارد، می کاهد.
دکتر «آندری اوکوروکوف» (Andrei Okorokov)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: ژن FAAH-OUT فقط گوشه کوچکی از یک ناحیه گسترده به حساب می آید که این پژوهش، نقشه برداری از آنرا شروع کرده است. این کاوش ها علاوه بر اساس مولکولی احساس نکردن درد، مسیرهای مولکولی مؤثر بر بهبود زخم و خلق و خو را شناسایی کرده اند که همگی تحت تاثیر جهش FAAH-OUT هستند. وظیفه ما بعنوان دانشمند اینست که بررسی نماییم و من باور دارم این یافته ها نتایج مهمی را برای حوزه های پژوهشی مانند بهبود زخم، افسردگی و موارد دیگر خواهند داشت.
پژوهشگرانی که تاثیر جهش در ژن FAAH-OUT را ترسیم کردند، گفتند که شناسایی مکانیسم ژن فقط آغاز کار است. این امر بیان FAAH و ۳۴۸ ژن دیگر را خاموش کرد و بیان ۷۹۷ ژن دیگر را افزایش داد. قبل از این که بتوان از این کشف برای سود رساندن به مردم استفاده کرد، بررسی های بسیار بیشتری باید صورت گیرد تا ببینیم این جهش ها و بیان ژن ها چگونه با هم تعامل دارند.
پروفسور «جیمز کاکس» (James Cox)، پژوهشگر ارشد این پروژه اظهار داشت: کشف اولیه ریشه ژنتیکی فنوتیپ منحصربه فرد کامرون، یک پیروزی و لحظه ای بسیار هیجان انگیز بود اما یافته های کنونی، شرایط را جالب تر می کنند. با درک دقیق آن چه در سطح مولکولی اتفاق می افتد، می توانیم درک بیولوژی را آغاز نماییم و این امر، فرصت را برای کشف دارویی فراهم می آورد که شاید روزی بتواند تأثیرات مثبت گسترده ای را بر بیماران داشته باشد.
نکته بسیار قابل توجه در مورد FAAH-OUT و FAAH اینست که آنها در ۹۸ درصد از DNA انسان یافت می شوند که بدون رمز است. مدت ها تصور می شد که این ژن ها هیچ کاری انجام نمی دهند چونکه آنها به صورت ویژه پروتئینی را که باید در سلول ها به کار برود، رمزگذاری نمی کردند اما همان گونه که در مورد کامرون دیده می شود، در این بخش تاریک از ژنوم ما به وضوح چیزهای بیشتری وجود دارند.
این پژوهش، در مجله «Brain» به چاپ رسید.

1402/03/06