آوی لوب مدعی شد

گوی های عجیب اقیانوس آرام احتمالا منشاء فرازمینی دارند!

گوی های عجیب اقیانوس آرام احتمالا منشاء فرازمینی دارند! مداربسته: مداربسته: «آوی لوب» در مصاحبه جدیدی ادعا کرد گوی های عجیبی که در ماه ژوئن از اقیانوس آرام خارج شدند، از بیرون منظومه شمسی آمده اند.

به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، دانشمندان ادعا می کنند برای نخستین بار در تاریخ، موادی را که منشا آنها بیرون از منظومه شمسی ما است، به دست آورده اند. پروفسور «آوی لوب»(Avi Loeb) فیزیک دان «دانشگاه هاروارد» و شکارچی بیگانگان اظهار داشت که تجزیه وتحلیل اولیه قطعات فلزی که گروه وی در ماه ژوئن از اقیانوس آرام به دست آوردند، نشان میدهد آنها از فضای میان ستاره ای آمده اند.
این قطعات از یک شیء مشابه شهاب سنگ به دست آمدند که سال ۲۰۱۴ در سواحل پاپوآ گینه نو سقوط کرد. لوب این فرضیه را رد نمی کند که اشیای یافت شده ممکنست قطعاتی از یک هواگرد بیگانه باشند.
گروه لوب در طول سفر ماجراجویانه خود، حدود ۷۰۰ گوی فلزی ریز را پیدا کردند و دریافتند ۵۷ نمونه بررسی شده حاوی ترکیباتی هستند که با هیچ آلیاژ طبیعی یا ساخت دست انسان مطابقت ندارند. این یافته ها هنوز هم به این پرسش پاسخ نمی دهند که گوی های یافت شده منشا مصنوعی دارند یا طبیعی. لوب اظهار داشت که تحقیقات بعدی او به این پرسش پاسخ خواهند داد.

لوب در مصاحبه جدید خود اظهار داشت: این یک کشف تاریخ ساز است برای اینکه برای نخستین بار نشان میدهد انسان ها به مواد یک جرم بزرگ دست یافته اند که از بیرون منظومه شمسی به زمین رسیده است.
تجزیه وتحلیل ترکیب گوی ها توسط «استین یاکوبسن»(Stein Jacobsen) پژوهشگر دانشگاه هاروارد و گروه لابراتوار کیهان شیمی او انجام شد. لوب در مصاحبه با دیلی میل اظهار داشت: وقتی یاکوبسن بر طبق نتایج لابراتوار خود این مساله را به من گزارش داد، بسیار هیجان زده شدم. یاکوبسن یک ژئوشیمی دان بسیار حرفه ای با شهرت جهانی است. او هیچ نوع سوگیری نداشت و کوشش کرد گوی های آشنا با ترکیب منظومه شمسی را بیابد اما داده ها چیز جدیدی را نشان می دهند که هیچ گاه در یافته های علمی گزارش نشده است. علم با شواهد هدایت می شود.
همچنین، لوب اشاره کرد که تحقیقات آینده به این پرسش پاسخ خواهند داد که آیا این قطعات فقط قسمتی از یک سنگ فضایی هستند یا بقایای فناوری بیگانه ای که هزاران سال در کیهان شناور بوده است. وی ادامه داد: فعلا می خواستیم بررسی نماییم که آیا مواد از بیرون منظومه شمسی آمده اند یا خیر. موفقیت این ماجراجویی، ارزش ریسک کردن در علم را برای یافتن فرصتی بمنظور کشف دانش جدید نشان میدهد.
لوب و گروهش، پژوهشی را در مورد این یافته ها منتشر نمودند که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است. این پژوهش نشان میدهد که بنظر می رسد گوی ها تودرتو هستند و قطرات مایع کوچک تری را که زودتر جامد شده بودند، فرو برده اند. بافت روی سطوح این اجسام گرد نیز به خنک شدن سریع اشاره دارد.

تجزیه وتحلیل قطعات نشان داد که آنها سرشار از بریلیم، لانتان و اورانیوم هستند و همچنین، مقدار کمی از عناصری را در بر دارند که به آهن متصل می شوند. همچون این عناصر می توان به رنیم اشاره نمود که یکی از نادرترین عناصر موجود در زمین است.
بااینکه این عناصر در زمین هم یافت می شوند اما لوب توضیح داد که الگوی آنها با آلیاژهای موجود در زمین، ماه، مریخ یا سایر شهاب سنگ های طبیعی منظومه شمسی مطابقت ندارد. وی ادامه داد: الگوی فراوانی که در گوی ها یافت می شود، نشان میدهد که احتمالاً از یک اقیانوس ماگمایی بسیار متمایز سرچشمه گرفته اند.
بگفته لوب، الگوی این عناصر با اجرام منظومه شمسی ما، همچون پوسته قاره ای زمین متفاوت می باشد. همچنین، از آنجائیکه فراوانی عناصر سنگین در ترکیب این گوی ها بیش از حد است، امکان دارد این قطعات در اثر ادغام ابرنواخترها یا ستاره های نوترونی به بیرون پرتاب شده باشند.
این الگو نشان میدهد گوی ها از منشا مستقلی مانند ستاره های «شاخه مجانبی غول ستاره»(AGB) سرچشمه گرفته اند. ستارگان شاخه مجانبی غول ستاره، آخرین مرحله از تکامل ستارگان با جرم کم و متوسط را نشان می دهند که با پروسه سوختن هسته ای هدایت می شوند. تحقیقات آینده لوب، این معما را توضیح خواهند داد.
لوب برای سال ها استدلال می کرد که فناوری میان ستاره ای ممکنست از زمین بازدید کرده باشد. در سال ۲۰۱۷، یک جرم بین ستاره ای به نام «اوموآموآ»(Oumuamua) از منظومه شمسی عبور کرد و در صورتیکه بیشتر دانشمندان معتقدند این یک پدیده طبیعی است، لوب اظهار داشت که ممکنست منشاء بیگانه داشته باشد.

بعد از کشف اوموآموآ، لوب به رغم انتقادات فراوان این نظریه را بیان کرد که احتمالاً اجرام میان ستاره ای بیشتری از کنار زمین عبور کرده اند. دانشمندان هاروارد سال ها با ارتش آمریکا همکاری نزدیک داشتند تا منطقه برخورد را مشخص کنند و داده ها را مورد بررسی قرار دهند تا تعیین کنند که آیا این جرم از فضا سقوط کرده است یا خیر.
ادعاهای غالبا غیرمعمول لوب، سرزنش هایی را از طرف دانشمندان همکار او به همراه داشته اند که می گویند او از روی هیجان سخن می گوید و به روند معمول اکتشاف لطمه می زند. بگفته این دانشمندان، اظهارات لوب می توانند به جلب توجه بیانجامند و روند معمول کارهای علم را در بررسی ادعاهای خارق العاده با شواهد فوق العاده را تضعیف کنند.
«استیو دش»(Steve Desch) اخترفیزیک دان «دانشگاه ایالتی آریزونا» در ماه ژوئیه بعد از انتشار جزییات جستجوی لوب، به نیویورک تایمز اظهار داشت: مردم از شنیدن ادعاهای آوی لوب خسته شده اند. این ادعاها علم خوب را آلوده می سازند و آنرا با حس گرایی مضحک ترکیب می کنند.

1402/06/11