حل قسمتی از مشکلات بازی سازان با رفع فیلتر گوگل پلی
مداربسته: با گذشت حدود دوهفته از رفع فیلتر گوگل پلی بررسی ها حاکی از مثبت بودن ارزیابی ها دارد و آنگونه که مسئولان می گویند رفع فیلتر گوگل پلی بخش بزرگی از مشکلات بازی سازان در ایران را رفع کرده و با این اقدام رشد چشم گیر در دانلود بازیهای ایرانی و استقبال کاربران از این بازیها رخ داده است.
به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا، امروزه صنعت بازی سازی یکی از با اهمیت ترین و پردرآمدترین صنایع مدرن جهان است. در ایران نیز تا قبل از تأسیس بنیاد ملی بازیهای کامپیوتری در سال ۱۳۸۷ بازی سازی در ایران چندان جدی گرفته نمی شد اما از تحول بزرگی در این زمینه به وجود آمد و این بنیاد ماموریت های گوناگونی همچون رونق تولید بازیهای ایرانی، نظارت بر محتوای بازیهای خارجی، آموزش بازی سازی، پژوهش در بازیهای ویدیویی و... را برعهده گرفت و در بخش آموزش هم «انستیتو ملی بازی سازی ایران» به وجود آمد.
با معطوف شدن توجهات به این سمت، ایران نیز همانند سایر کشورها در این صنعت پیشرو شناخته شد به شکلی که توانست رتبه نخست منطقه را کسب کنند.
بنابر آخرین آمار اعلام شده در حال حاضر ۳۴ میلیون بازیکن در کشور وجود دارد که چهار میلیون آنها بازیکن های حرفه ای هستند که بطور متوسط روزی شش ساعت بازی می کنند. با وجود همه چالش ها و فراز و فرودهای مسیر پیشرفت این صنعت، طی سالهای قبل ایجاد محدودیت و بدنبال آن فیلتر گوگل پلی مشکلاتی را برای فعالان این حوزه به وجود آورد.
کارشناسان بر این باور بودند که فیلتر کردن گوگل پلی صنعت بازی را با چالش های بسیاری رو به رو کرد؛ به شکلی که این محدودیت ها هم برای سازنده بازی ملموس بود و هم تجربه کاربری بازی کننده گرفتار افت ملموس شد.
مسئولان این حوزه تاکید کردند با فیلتر شدن گوگل پلی مسیر سخت تری برای دانلود بازیها بوجود آمده اما پس از این واقعه افراد از اپلیکیشن های ایرانی مانند بازار و مایکت مبادرت به دانلود بازیها می کنند؛ بدین سبب تاثیری بر تعداد دانلود نداشته بلکه محل دانلود تغییر کرده است و حتی به سود این اپلیکیشن های داخلی شده است.
اگر موانع فیلترینگ و اختلالات در اینترنت رفع گردد، شاهد رشد اقتصادی صنعت بازیهای ویدئویی خواهیم بود. با اینحال با گذشت تقریباً دو سال و نیم از محدودیت های اعمال شده، چهارم دی ماه سال جاری گوگل پلی و واتساپ با تأیید اعضاء شورای عالی فضای مجازی رفع فیلتر شدند. اقدامی که نظر مثبت خیلی از دولتمردان و فعالان این حوزه را بدنبال داشت و می تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.
رشد چشم گیر دانلود بازیهای ایرانی با رفع فیلتر گوگل پلی
محمد زهتابی- رییس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازیهای کامپیوتر ای- دراین خصوص گفته است رفع فیلترینگ گوگل پلی بخش بزرگی از مشکلات بازی سازان در ایران را رفع کرده و این کمیسیون برای رفع فیلترینگ گوگل پلی تلاش بسیاری کرده است.
او اضافه کرد: با رفع فیلترینگ گوگل پلی حالا شاهد رشد چشم گیر دانلود بازیهای ایرانی و استقبال کاربران از این بازیها هستیم. این امر کمک شایانی به رشد صنعت بازیهای ویدئویی در ایران می کند. فیلترینگ و اختلالات اینترنتی در کشورمان مانع بزرگی بر سر راه رشد بازیهای ویدئویی در کشور است.
به گفته او اگر موانع فیلترینگ و اختلالات در اینترنت رفع گردد، شاهد رشد اقتصادی صنعت بازیهای ویدئویی خواهیم بود؛ این امر سبب می شود کارفرمایان حقوق بالاتری به پرسنل و نیروهای متخصص پرداخت کرده و نیروهای حرفه ای دلیلهای بیشتری برای ادامه فعالیت در داخل کشور داشته باشند. در نتیجه مهاجرت نخبگان و نیروهای زبده در صنعت بازی سازی کاهش خواهد یافت. رفع فیلترینگ مشکل آموزش را نیز تا حدودی رفع خواهدنمود چونکه یوتیوب خود یک دانشگاه رایگان بوده و نیروها می توانند از آن مهارت های بسیاری بیاموزند.
فعالان این حوزه براین باورند که مهم ترین چالش بازی سازی در ایران ترکیب فیلترینگ و تحریم هاست. باتوجه به آخرین محاسبات صورت گرفته، بالاتر از ۹۰ درصد از نرم افزارها، خدمات کنترل پروژه و سیستم هایی که برای تولید بازی استفاده می شود، یا تحریم و یا فیلتر هستند. سایر نرم افزارهایی هم که فیلتر نیستند اگر با IP ایران به آنها متصل شویم، این احتمال وجود دارد که پس از یک مدت مشخصی اکانت را ببندند.
به گفته مفسرین اگر موانع فیلترینگ و اختلالات در اینترنت رفع گردد، شاهد رشد اقتصادی صنعت بازیهای ویدئویی خواهیم بود؛ این امر سبب می شود کارفرمایان حقوق بالاتری به پرسنل و نیروهای متخصص پرداخت کرده و نیروهای حرفه ای دلیلهای بیشتری برای ادامه فعالیت در داخل کشور داشته باشند. در نتیجه مهاجرت نخبگان و نیروهای زبده در صنعت بازی سازی کاهش خواهد یافت. رفع فیلترینگ مشکل آموزش را نیز تا حدودی رفع خواهدنمود چونکه یوتیوب خود یک دانشگاه رایگان بوده و نیروها می توانند از آن مهارت های بسیاری بیاموزند.
بازی سازان تاکید می کنند زیرساخت های ارتباطی که در اختیار سایر صنایع در رابطه با تکنولوژی و IT قرار دارد اصلا قابل قیاس با بازی ساز نیست. بازی ساز با هزار مصیبت و مشکل و با وجود تحریم و فیلترینگ، عدم حمایت و... مسیر خودرا ادامه می دهد و خودرا در این شرایط زنده نگه می دارد و تا همین نقطه هم به سختی بدنبال سرمایه گذار رفته است، اما بالاتر از این دیگر حق بازی ساز نیست که بخواهد بار همه مشکلات را به تنهایی به دوش بکشد.
منبع: مداربسته
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب