درج مقاله پژوهشگران دانشگاه شریف در مجله نانواسكیل

درج مقاله پژوهشگران دانشگاه شریف در مجله نانواسكیل مداربسته: مقاله محققان دانشگاه شریف با مبحث اثر متابولیت ها بر تشكیل لایه پروتئینی در اطراف نانو ذرات حاوی دارو در مجله معتبر نانواسكیل درج شد.

به گزارش مداربسته به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، مقاله محققان دانشگاه شریف در مجله معتبر نانواسكیل (Nanoscale) منتشر گردید كه مدلسازی های انجام شده در این پژوهش برای نخستین بار در دنیا انجام شده است.
مهدی توكل دانشجوی دكتری دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی شریف با راهنمایی های رضا نقدآبادی استاد دانشكده مهندسی مكانیك و پژوهشكده علوم و فناوری نانو دانشگاه صنعتی شریف، موفق به درج نتیجه تحقیق خود در مقاله ای با عنوان «اثر متابولیت بیماری ها بر تعامل پروتئین-نانو ذره» در مجله معتبر Nanoscale شدند.
این پژوهش با همكاری محققانی از دانشگاه خواجه نصیر، دانشگاه علوم پزشكی تهران، دانشكده پزشكی هاروارد و انستیتو تحقیقات سرطان نیویورك انجام شده است.
رضا نقدآبادی استاد دانشكده مهندسی مكانیك دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: بیماری سرطان كه در آن مكانیزم تولد و نابودی سلول ها مختل می شود، یكی از دلایل اصلی مرگ و میر بشر در سال های اخیر بوده است.
وی افزد: از فرآیند تحویل دارو می توان بعنوان یكی از طریق های جدید مبارزه با این بیماری نام برد.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: در این روش از یك نانوذره برای انتقال دارو به بافت سرطانی بهره گرفته می گردد. در هنگام ورود نانوذره به بدن، سطح خارجی آن با لایه ای از پروتئین های مختلف موسوم به لایه پروتئینی (Protein Corona) پوشانده می گردد.
نقدآبادی عنوان كرد: وجود این لایه پروتئینی در فرآیند انتقال دارو از دو جهت اهمیت دارد. از یك سو سلول های بدن انسان نانوذره سنتز شده را نمی بینند و در عمل با لایه پروتئینی تعامل دارند و از جانب دیگر پروتئین های سیستم دفاعی بدن همچون پروتئین فیبرینوژن با استفاده از تغییر در ساختار ثانویه در هنگام تشكیل این لایه، با گلبول های سفید تعامل خواهند داشت و در نتیجه نانوذره از بدن دفع می گردد.
وی تصریح كرد: در این پژوهش جنبه دوم مد نظر قرار گرفته است.
این عضو هیئت علمی دانشكده مهندسی مكانیك اضافه كرد: با بررسی مطالعات قبلی انجام شده در زمینه تشكیل لایه پروتئینی مشخص شد كه در این مطالعات از هر دو روش تجربی و روش دینامیك مولكولی بهره گرفته می گردد.
نقدآبادی اظهار داشت: در روش اول، تعامل مجموعه ای از پروتئین های موجود در خون با نانوذره مورد بررسی قرار می گیرد. حال آن كه دقت بالا و هزینه محاسباتی زیاد روش دینامیك مولكولی سبب شده كه در مطالعات انجام گرفته با این روش، جنبه های میكروسكوپی بر هم كنش یك پروتئین با یك نانوذره مدنظر قرار گیرد. با كاوش بیشتر در مقالات تجربی مشخص شد كه نحوه تشكیل لایه پروتئینی برای افراد با بیماری های مختلف، متفاوت می باشد.
وی اضافه كرد: این تفاوت منجر به معرفی مفهومی جدید با عنوان لایه پروتئینی شخصی و در نهایت پزشكی شخصی (Personalized medicine) شد.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: باتوجه به بررسی های انجام شده می توان به این نتیجه دست یافت كه در بیماری های مختلف، متابولیت ها كه محصول سوخت و ساز ارگان های بدن هستند، تفاوت دارند.
نقدآبادی اظهار داشت: همچنین، تابحال جزئیات میكروسكوپی نقش متابولیت ها در تشكیل لایه پروتئینی شخصی بررسی نشده است، ازاین رو در پژوهش انجام شده هدف اصلی مطالعه نحوه تشكیل لایه پروتئینی در حضور متابولیت مربوط به بیماری های مختلف تعیین شد.
وی افزود: در این پژوهش برای شبیه سازی نقش گلوكز و كلسترول (متابولیت بیماریهای دیابت و كلسترول بالا) بر تشكیل لایه پروتئینی اطراف نانو ذره حاوی دارو، از روش چندمقیاسی استفاده شد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: بدین منظور مدل سازی تمام اتمی و درشت دانه متابولیت های این بیماری ها انجام شد.
نقدآبادی تصریح كرد: از گام های دیگر این پژوهش می توان مقایسه نحوه تشكیل لایه پروتئینی در صورت حضور و در عدم حضور متابولیت ها را ذكر كرد.
وی عنوان كرد: نتایج شبیه سازی به صورت كیفی با نتایج تجربی موجود، مقایسه شده و صحه گذاری شد.

1397/01/01