کشف بزرگترین باکتری جهان

کشف بزرگترین باکتری جهان محققان بزرگترین باکتری جهان را که طول یک سلول آن به ۲ سانتی متر می رسد، شناسایی نمودند. این باکتری با چشم غیرمسلح هم دیده می شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از ساینس، این باکتری گونه ای جدید است که دارای خصوصیت های غیرعادی بوده و به همین علت به مثابه یک حلقه گم شده ارتباطی در سلول های پیچیده مشابه آنچه در بدن انسان وجود دارد، به حساب می آید.
اغلب گونه های باکتری اندازه ای بین یک تا پنج میکرومتر دارند و بزرگترین گونه شناخته شده تابحال Thiomargarita namibiensis است که طول آن به ۰.۷۵ میلی متر می رسد. اما گونه ای که اخیرا کشف شده همه چیز را در این عرصه تغییر داده است. اندازه متوسط این گونه جدید که در واقع یک باکتری تک سلولی است، به ۰.۹ سانتیمتر می رسد و بزرگترین نمونه مشاهده شده آن ۲ سانتی متر طول دارد. یک واحد از این سلول از پشه هایی که در خانه شما زندگی می کنند، بزرگتر است.
مهمترین چالشی که تابحال تصور می شد مانع رشد باکتری ها می شود، نیاز آنها به تبادل مواد مغذی و ضایعات با فضای خارج از غشای سلولی آنها است. در واقع با افزایش اندازه سلول این مواد باید مسافت زیادی را درون آن طی کنند و این امر دسترسی سلول به مواد مغذی و دفع ضایعات را مختل و در نتیجه بقای آنرا تهدید می کند.
این باکتری دارای یک کیسه آب است که حدود ۷۵ درصد از حجم آنرا تشکیل می دهد و محتوای سلولی آنرا به سمت غشای خارجی تحت فشار قرار می دهد. بدین ترتیب نیازی نیست که مولکول های مورد نیاز سلول که از غشا وارد آن می شوند، تمام عرض سلول را طی کنند. همینطور ضایعات ساخته شده توسط سلول هم به علت نزدیکی محتوای سلولی به غشا، به آسانی از آن خارج می شوند.
اندازه فیزیکی این باکتری تنها خصوصیت عجیب آن نیست. تجزیه و تحلیل ژنتیکی باکتری نشان داده است ژنوم آن هم بسیار بزرگ بوده و دربرگیرنده ۱۱ میلیون پایه و حدود ۱۱ هزار ژن است که حدودا سه برابر ژن های موجود در باکتری ها است.
علاوه بر این دی ان ای باکتری درون غشا محصور شده است که یک خصوصیت غیرعادی برای تک سلولی ها و یک خصوصیت متداول برای اشکال حیات پیچیده است. این خصوصیت مرز بین دو طبقه بندی گونه های حیات شامل prokaryotes و eukaryotes را محو می کند.
گزارش کامل این تحقیقات در bioRxiv در دسترس قرار گرفته است.

1400/12/11