بسته بندی مناسب صادرات صنایع فرهنگی را زیاد می کند

بسته بندی مناسب صادرات صنایع فرهنگی را زیاد می کند به گزارش مداربسته رئیس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی بر لزوم رونق فناورانه و همینطور صادرات صنایع خلاق ایرانی و اسلامی تصریح کرد و اظهار داشت: بعضی از ملزومات صادرات انجام شده است، اما مهم ترین آن بسته بندی صنایع فرهنگی است.


به گزارش مداربسته به نقل از خبرگزاری ایرنا از روابط عمومی پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، محمدحسین ایمانی خوشخو در همایش هم اندیشی تخصصی صادرات صنایع دستی که به مناسبت هفته صنایع دستی در سالن همایش های بین المللی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم نتیجه این نشست ها و هم اندیشی ها بتواند در راهبرد اهداف معینی که ما در ۴۰ ساله دوم انقلاب داریم موثر واقع شود و بتوانیم رهنمودهای مقام معظم رهبری را محقق نماییم.
رئیس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اضافه کرد: فرمودند که ما باید در چهل ساله دوم به مسائلی بپردازیم که در چهل ساله نخست نسبت به آن غفلت داشته ایم. بنظر می رسد فرهنگ یکی از مسائل مهمی بود که نسبت به آن غفلت کرده ایم. ما باید فرهنگ را بعنوان یک پدیده مولد نه قابل حمایت و کمک بگیر در نظر بگیریم. ما در این راه می توانستیم بهتر عمل نماییم، اما امیدواریم در مسیری که حالا در سیاست های کلان کشور مورد توجه قرار گرفته بتوانیم اقدامات بهتری انجام دهیم.
وی اظهارداشت: خوشبختانه مقام معظم رهبری در پاسخ به نامه دکتر ستاری (معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری)، تمامی دستگاه ها به خصوص صنایع خلاق و فرهنگی را به سمت مبحث اهمیت فناوری در اقتصاد کشور سوق دادند.
پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی اولین پارک تخصصی در این حوزه می باشد و توانسته با بیشتر از ۴ سال فعالیت با بهره گیری از ظرفیت های قانونی، فضایی برای فعالان این عرصه ایجاد و ایده های فرهنگی و هنری را به محصول فرهنگی تبدیل کند. طی این مدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زحمات بسیاری به خصوص در صنایع خلاق و فرهنگی کشیدند. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این عرصه مجوز این پارک را صادر کرده است. دستگاههای دیگر هم تلاش می کنند تا ما بتوانیم فرهنگ را در جایگاه تولید درآمد در کشور قرار دهیم.
ایمانی ادامه دارد: ما در این راه احتیاج به کمک داریم. این حرکت مانند یک چرخه است. یکی از حلقه های این موضوع، راه به خارج باز کردن و صادرات است. حلقه ارتباط صنایع با خارج در غالب صادرات صنایع خلاق کار بسیار مهمی است. ما بعضی از ملزومات آنرا طی چند سال گذشته انجام داده ایم. شاید از مهم ترین آنها بسته بندی صنایع فرهنگی است که بسته بندی خاصی دارد.
رئیس پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی یادآورشد: امیدواریم با حمایت صاحب نظران این حوزه و دستگاههای دیگر بزودی شاهد رونق فناورانه صنایع خلاق ایرانی و اسلامی در کشور باشیم.
قانونی شدن فعالیت خانه ها و کسب و کارهای خلاق / ۳۵۰ میلیون دلار واردات اسباب بازی داریم
پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق هم در این همایش اظهار داشت: ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور تشویق و تسهیل گری و نظارت بر مبحث های این حوزه و با هدف کمک به وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش و سایر صنایع فرهنگی و خلاق فعالیتش را شروع کرده است.
کرمی اضافه کرد: یکی از کمک های ما در این عرصه پیگیری ثبت و تصویب سندی برای حوزه فناوری های نرم بود که خوشبختانه این سند سال جاری در شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و الان کار خود در زمینه اجراسازی این سند را شروع کرده است.
وی افزود: قانونی شدن فعالیتهای شرکت خلاق، خانه های خلاق و نوآوری و کسب و کارهای فعال این حوزه از دیگر اقداماتی بود که سال جاری صورت گرفت. حالا با ابلاغ قانون جهش تولید دانش بنیان توسط رئیس جمهوری صنایع خلاق و کسب وکارهای خلاق، خانه های خلاق و نوآوری را در کنار پارک های علم و فناوری به رسمیت می شناسد.
کرمی خاطرنشان کرد: ماده ۶ تبصره دوم قانون ماده جهش تولید دانش بنیان واحدهای خلاق را تعریف کرده است. طبق این ماده علوم انسانی، علوم اجتماعی، فرهنگ و هنر در حوزه تجاری سازی فناوری های نرم به رسمیت شناخته شده است به شرط این که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسئولیت شناسایی، ارزیابی و عرضه این مسیر را برعهده بگیرد ازاین رو از فعالان و هنرمندان این حوزه در زمینه بهتر نگارش آئین نامه ها و ضوابط این کار می خواهیم که ما را یاری کنند.
کرمی اظهار داشت: ما سال جاری گزارشی علمی از توانایی ها و توانمندی های صنایع خلاق و فرهنگی دنیا را به محضر رهبر عرضه کرده ایم و ایشان به سران سه قوه دستور دادند تا توجه ویژه ای به صنایع خلاق و فرهنگی، شرکتهای خلاق و خانه های خلاق و نوآور داشته باشند.
به گفته وی، حالا حدود ۵۰ میلیون شغل مستقیم به واسطه صنایع خلاق و فرهنگی در دنیا بوجود آمده که گردش مالی این صنایع ۲۷۰۰ میلیارد است. ما هم اکنون یک درصد جمعیت دنیا و دو درصد تولید علم جهان را داریم. ما می توانیم با کمک جوانان خلاق کشورمان و ماده اولیه موجود در ایران یک درصد از این ۲۷۰۰ میلیارد دلار را از آن خود نماییم.
دبیر ستاد توسعه فناوری های نرم و صنایع خلاق هم در این همایش اضافه کرد: اگر گردش مالی اسباب بازی و گیم (Game) دنیا ۱۰۰ میلیارد دلار است حق ما باید یک درصد باشد. هم اکنون ۳۵۰ میلیون دلار واردات اسباب بازی داریم که عموما از چین وارد می شوند. تنها ۲۰ میلیون دلار مربوط ایران ساخت است. خوشبختانه ابتدای سال جاری پاویون تولیدکنندگان ما در ترکیه شروع به کار کرده است.
وی اشاره کرد: حالا ۱۶۰۰ شرکت خلاق ارزیابی شده و ۷۵ خانه خلاق و نوآور در ۲۰ حوزه فناوری های نرم داریم و امیدواریم که روز به روز شاهد صنعتی شدن دقیق و استاندارد شدن این حوزه باشیم و بتوانیم این فرهنگ و تمدن هفت هزار ساله مان را به سایر ملل و کشورها منتقل نماییم.
صنایع دستی قلب اقتصاد هویت بنیان است
مریم جلالی معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، صنایع دستی و هنرهای سنتی را قلب اقتصاد هویت بنیان عنوان نمود و اظهار داشت: باید نگاه معنایی، رویکرد و سازوکارهایمان را نسبت به صنایع دستی متحول نماییم.
معاون وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در این همایش اظهار داشت: صنایع دستی و هنرهای سنتی، قلب اقتصاد هویت بنیان است. ما نباید این صنایع دستی را به نگاه کوچک و حقارت آمیز نگاه نماییم. ما موظف هستیم دایره معنایی که برای این صنعت و فرهنگ وجود دارد را گسترده دهیم. همان گونه که پیشینیان ما با ذره ذره وجودشان کالاهایی تولید کرده اند که امروز بعنوان میراث فرهنگی مان شمرده می شود. گرچه صنایع دستی روز گذشته است اما این که ما برای فردا چه کاری انجام می دهیم، بسیار اهمیت دارد.
وی اضافه کرد: وقتی حرفی از صادرات به میان می آید باید زنجیره ارزش آنرا کامل نماییم یعنی از لحظه شناسایی و طراحی محصول ها و تفاوت های آن، قیمت گذاری، کیفیت و مواد اولیه تا لحظه صادرات آن احتیاج به برنامه ریزی داریم.
جلالی اظهارداشت: باید نگاه معنایی مان را نسبت به صنایع دستی متحول نماییم. باید محصولات خویش را متحول نماییم. پیوند بزنیم، خلق یا تلفیق نماییم و کاربری به آن بدهیم. همینطور باید رویکردمان را متحول نماییم. تحول رویکرد ما نسبت به صنایع دستی بعنوان یک صنعت خلاق، ارزآور از سال ها پیش همین جور بوده و مسائل و مشکلات هم مانند گذشته است. صنعتی که احتیاج به کمک ندارد.
وی افزود: متاسفانه امروزه در قانون ها و ماده واحده ها، صنایع دستی با نهادهایی که کمک گیرنده هستند، موازی می شود در صورتیکه صنعت دستی ما می تواند به موازات صنایع نفتی ارز آور باشد و اشتغال ایجاد نماید.
جلالی اشاره کرد: همینطور باید ساز و کار های ما متحول شود. حالا برخی از کالاهای این حوزه برای صادرات در سایر قرار دارد، اصلا اسمی برایش ندارند. صنعت دستی ما می تواند یکی از اساسی ترین صادرات ما باشد چونکه صفیر فرهنگی ماست اما نمی دانند که باید جزو کدام قرار بدهند. تولید کنندگان صنایع دستی ما تاجر و دلال نیستند. تولید کننده و مولد هستند چونکه فرهنگ تولید می کنند اما سازوکارهای ما در صنایع دستی همچنان آن معنای قدیمی را دارد.
وی در انتها اظهار داشت: همه این تحول ها محقق نمی گردد مگر با همت کسانی که دل در گروی این صنعت دارند. صنایع دستی خلاق همان چیزی است که حالا در دنیا مطرح گردیده است. صنعتی که ایران پیش از این دانش و توان تولید آنرا داشت. یک دوره ما نتوانستیم دانش مان را به روز نماییم اما همچنان توان تولید آنرا داریم. ما از باب گفتگو، راه انصاف و مثبت اندیشی و همگرایی می توانیم این سه تحول را انجام دهیم.
صنایع دستی مان بیمار است
سید حسین علوی مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این همایش با بررسی چالش های داخلی این صنعت اظهار داشت: اگر حالا وضعیت داخلی صنایع دستی را به یک خانه تشبیه نماییم، اوضاع خوبی نداریم. اولین مشکل در ارتباط با بیمه هنرمندان است؛ بیمه هنرمندان، بیمه تولید کنندگان بدون کارفرماست یعنی قشری که متاسفانه کمتر در سیاست گذاری ها به آن توجه می شود.
وی اضافه کرد: حالا طبق ماده ۳ قانون ۱۳۹۶ تمام مجوزها برای فعالیت صنایع دستی از فروشگاه، کارگاه، کارت صنعتگری، برگزاری نمایشگاه ها، بازارچه های صنایع دستی، حراجی و... باید از جانب معاونت صنایع دستی صادر شود اما همچنان این معاونت متولی نیست. هنرمندان توسط وزارت کار بیمه می شوند. نشان هنری شان از جانب وزارت ارشاد صادر می شود. مواد اولیه بخصوص فرش( بعنوان کالای پولساز) همچنان زیر نظر وزارت صمت است. گمرک و وزات تعاون، شهرداری و... هم هریک فعالیتهایی در این حوزه انجام می دهند.
علوی ضمن اشاره به مشکلات خارجی این صنعت هم اظهارداشت: اگر ما بازار خارجی نداریم(که نداریم) دلیل عمده اش این است که صنایع دستی مان بیمار است. بطور قطع باید برای صادرات برنامه ریزی نماییم. حالا کارهایی برای صادرات انجام داده ایم اما باید زیرساخت ها اصلاح گردد.
وی افزود: وقتی می گوییم صادرات منظورمان دو نوع صادرات نمایشگاهی و بازرگانی است. ما حالا توقع داریم صادرات نمایشگاهی مان را تقویت نماییم اما به سبب افزایش هزینه رفت و آمدها، باربری ها و.... نمی توانیم به همه هنرمندان خدمت رسانی داشته باشیم. صادرات بازرگانی مان هم سازمان یافته نیست که باید برنامه ریزی اساسی پیرامون این مسئله نماییم. نخست این که ما بازار خارجی مان را نمی شناسیم. دوم این که صنایع ما کاربردی نیستند.
علوی اشاره کرد: حالا برخی به دنبال ایجاد صنایع دستی لوکس و لاکچری هستند. در صورتیکه از بیخ و بن این قضیه غلط است. در عالم قدیم، زندگی مردم تماما با صنایع دستی می گذشت. صنعت دستی جعل نامی از صنعت مدرن است. حالا صنعت دستی تبدیل به کالای زینتی شده است نه این که از آن کالا بعنوان تغذیه استفاده کنند یا لباسی را برای پوشش مورد استفاده قرار بدهند.
وی افزود: حالا صنایع دستی ما کاربردی نیست. تا وقتی که صنایع دستی مان کاربردی نباشد، چگونه می توانیم برای صادرات تلاش کنیم؟ حالا برای تولید کالاهایی صادراتی مان از موادی استفاده می نماییم که مورد قبول و استاندارد کشورهای دیگر نیست و ماده سمی تلقی می شود. هم اکنون بعضی از کالاهای صادر شده عموما کاربردی نیستند. با دانش و فناوری نسبت درستی ندارند. ما وقتی با بازار خارجی آشنایی نداریم، چگونه می توانیم کالاهایمان را صادر کنیم؟
مدیرکل دفتر بازاریابی و تجاری سازی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: حالا مطابق آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۵۰ درصد صادرات صنایع دستی ایران در سال ۱۳۹۹ ذیل کد تعرفه سایر (آرای باطله در انتخابات) قرار دارد یعنی مشکوک به صنعتی یا ماشینی بودن است. باید در وهله نخست، صادرات را رها نماییم و در شرایط آزمایشگاهی قرار دهیم. ابتدا باید برای مسائل داخلی تدبیری بیاندیشیم. حالا ما یک بازار ۸۵ میلیونی در کشور داریم ازاین رو نیازمند انواع و اقسام بازارسازی ها هستیم. اولویت اصلی ما در وهله اول باید تولید باشد. پیش از این موانعی برای اصلاح بازار صنایع دستی داشت. در نگاهی جدید باید این موانع را برطرف نماییم.
برگزاری دو پنل تخصصی و تجلیل از افراد برتر
در این مراسم هم چنین دو پنل تخصصی با حضور برخی از استادان و فعالان حوزه تولید و صادرات صنایع دستی برگزار شد.
در آخر این مراسم از ملیکا مدنی، سیمه توفیقی، بتول حدادی، زهرا مرادی، نادیا امیری، قاسم مرادی، حمیدرضا عیسی زهی، داود شیرازی، زینب شاهی، نسرین جعفری نژاد، محمد سررشته، مرضیه محمدی، ایوب جوان، حسین شمس، مرضیه حیدری، پیمان مشهدی، درسا شرقی، علی نوروزی، بابک کوهی، علیرضا سیدی، محمد نوروزی، نسیم بیگ جوانی، ابوالفضل رحیمی، محسن آقامیری و فاطمه سیدی بعنوان هنرمندان و فعالان برگزیده حوزه تولید و صادرات صنایع دستی تجلیل به عمل آمد.


منبع:

1401/03/27
14:20:46
5.0 / 5
275
تگهای خبر: آموزش , تولید , دانش بنیان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته