سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح كرد؛

توسعه حمل و نقل هوایی عمومی با پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان

توسعه حمل و نقل هوایی عمومی با پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان به گزارش مداربسته، سرپرست معاونت علمی و فناوری اظهار داشت: توسعه حمل و نقل هوایی عمومی را با پشتیبانی از شرکتهای دانش بنیان دنبال می نماییم.


به گزارش مداربسته به نقل از معاونت علمی و فناوری، روح الله دهقانی در بازدید از فرایند توسعه و تکامل پروژه هواپیمای ایران جت ۷۲، ضمن اشاره به نقش کلیدی فناوری هایی و فضایی در اقتدار، اقتصاد و اشتغال اظهار داشت: در اهمیت بالای صنعت هوایی تردیدی وجود ندارد و این حوزه، بعنوان صنعتی اقتدار و اقتصاد آفرین شناخته می شود. از همین رو، در صدد هستیم تا با پشتیبانی از طرح های دانش بنیان و فناورانه، زمینه را برای پیشرفت کشور در این صنعت فراهم نماییم. دهقانی ضمن اشاره به لزوم قرار گرفتن بازار صنعت هوایی در اختیار شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: در اختیار داشتن این بازار می تواند کمکی جدی به رونق این شرکت ها از یک سو، ایجاد اشتغال و رونق صنعت هوایی کشور از طرفی باشد. برنامه جدی معاونت علمی و فناوری، کمک به بازارسازی برای این شرکت ها است. وی با تکیه بر اینکه باید به بخش های کم تر توسعه یافته این صنعت در کشور توجهی ویژه شود افزود: در مقاطع و بخش هایی از این صنعت که مورد توجهات خوبی صورت گرفت، شاهد دستاوردهای ارزشمندی هستیم اما لازم است در سایر بخش ها هم که در ابتدای راه قرار داریم، گامهای جدی برداشته شود. معاونت علمی و فناوری در افق پیش رو، توسعه این بخش ها بخصوص حوزه حمل و نقل هوایی عمومی را در دستور کار قرار داده است. سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه پروژه هواپیمای ایران ساخت ایران جت ۷۲ را فرصتی برای توسعه فناوری حمل و نقل هوایی بومی با استفاده از تجربیات پیشین دانست و اضافه کرد: در این پروژه تلاش شده است با استفاده ار تمامی تجربیات و زیرساخت های گذشته، محصولی جدید داشته باشیم. این رویکرد ارزشمند، می تواند زحمات و دستاوردهای گذشته را که در پروزه هواپیمای ایران ۱۴۰ صورت گرفت را احیا و راه را برای توسعه فناوری و کسب تجربیات جدید هموار کند. دهقانی، یکی دیگر از خصوصیت های پرارزش این پروژه را استفاده از ظرفیت دانشگاهی و تجربیات علمی دانست و اضافه کرد: باید توجه داشت که موفقیت این پروژه، در گروی نقش آفرینی ۳ بازیگر اصلی است. بازیگر اول آن تیمی است که پروژه را آماده و از نمونه مفهومی به یک نمونه اولیه تبدیل می کند؛ بازیگر دوم، صنعتی است که این محصول را به تولید می رساند و بازیگر سوم ایرلاین ها هستند که باید بازار بالقوه خویش را در اختیار این محصول قرار دهند. سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با تکیه بر اینکه توسعه پروژه های محصول محور باید با نظارت دانشگاه و توسط شرکتهای دانش بنیان دنبال شود، افزود: در تلاش هستیم تا این پروزه صاحب یک شخصیت حقوقی داشته باشد و در کنار شرکت دانش بنیان قرار بگیرد که دست آخر با در نظر گرفتن تمامی ذی نفعان، محصول را به مرحله ساخت برساند. تولید، گام بعدی است و رسیدن به بازار خطوط هوایی، مرحله مهمی است که برای تحقق آن در تمامی این مراحل حمایت های لازم را صورت می دهیم. وی ضمن اشاره به شکل گیری تیم ها و هسته های نخبگانی در چارچوب شرکتهای دانش بنیان اظهار داشت: اگر بتوانیم شبکه ای از شرکتهای دانش بنیان این حوزه را گرد خم بیاوریم، کمک ویژه ای به طراحی و توسعه محصولات دانش بنیان فناوری هوایی صورت می گیرد و در این راه، مصمم هستیم. حمایت وزارت صمت از توسعه فناوری حمل و نقل هوایی سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این بازدید با بیان اینکه صنعت هوایی، جزو صنایع پیشران بوده و رونق آن می تواند به سایر حوزه ها و فناوری هاکمک کند، افزود: با عنایت به اهمیت بالای این صنعت، دفتر صنعت هوایی را در وزارت صمت ایجاد کردیم تا زمینه برای توسعه و رونق فناوری هوایی و هوانوردی در بعد صنعتی فراهم گردد. وی ادامه داد: در حوزه پهپادها، هواپیماهای کوچک و سبک توسعه بسیار خوبی صورت گرفته است. همینطور در حوزه بالگرد توانمندی های خوبی داریم و در بخش هواپیماهای پهن پیکر هم خوشبختانه با کمک دانشگاه های کشور به دستاوردهای خوبی رسیده ایم. فاطمی امین ضمن اشاره به پشتیبانی از تسریع این پروژه اظهار داشت: خوشبختانه این پروژه به مرحله خوبی رسیده است و در همکلری و تعامل با معاونت علیم و فناوری ریاست جمهوری، زمینه را برای تحقق آن فراهم خواهیم کرد. توسعه فناوری هواپیمای ایران ساخت پروژه طراحی هواپیمای مسافربری جت ۷۲ نفره، گامی است که توسط متخصصان دانشگاه امیرکبیر، تعدادی از متخصصان و فعالان فناور شرکتهای دانش بنیان برداشته شده است. در این پروژه که زمینه ساز ساخت هواپیمای مسافربری با ظرفیت ۷۲ نفر و بر روی پلت فرم هواپیمای ایران ۱۴۰ است، بیشتر از ۸ دانشجوی دکتری بیشتر از ۴۰ کارشناس ارشد و شرکتهای دانش بنیان در این پروژه همکاری می کنند. هواپیمای ایران جت ۷۲ می تواند تمامی مسیرهای شهرهای ایران و خیلی از شهرهای غرب آسیا را حتی در شرایط گرم و مرتفع، بدون کاهش مسافر پوشش دهد.
افزایش رضایت مسافران، افزایش جهشی نرخ اوج گیری، قدرت موتور کافی برای برخاستن از باند های گرم و مرتفع، پیشگیری از کاهش مسافر و ارتفاع پرواز، کاهش تعداد خرابی های ناشی از موتور، تنها بخشی از مزایای جت ۷۲ نفره ایران ساخت به حساب می آید. کشور حداقل به ۳۶۶ فروند هواپیما نیازدارد که برای تأمین آن تا سال ۱۴۱۰ حدود ۳۶ میلیارد دلار نیاز است تا ایران با میانگین دنیا هم گام شود. با عنایت به ارزش ۱۱ میلیارد دلاری بازار ناوگان هوایی، بازار ۵ میلیارد دلاری تعمیر و نگهداری و بازار تحقیق و توسعه به ارزش یک میلیارد دلار که زمینه ایجاد بازاری ۱۷ میلیارد دلاری را فراهم آورده، توسعه ناوگان هوایی کشور متناسب با میانگین جهانی، می تواند زمینه ساز ایجاد ۳۴۱ هزار شغل شود.


منبع:

1401/07/15
14:59:54
5.0 / 5
403
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
دوربین مداربسته

newcctv.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مداربسته محفوظ است

دوربین مداربسته مداربسته

انواع دوربین مداربسته