فناوری پژوهشگران چینی برای شکست سلاح های فراصوت

فناوری پژوهشگران چینی برای شکست سلاح های فراصوت مداربسته: مداربسته: چین یک هواپیمای رهگیر فراصوت چند بار مصرف طراحی نموده است که می تواند پرتاب شود و بعد از انجام ماموریت بازگردد.

به گزارش مداربسته به نقل از ایسنا و به نقل از اوراسیا تایمز، ، مهندسان هوافضای چینی از علوم توسعه یافته ازطریق یک دانشمند مافوق صوت آمریکایی و یک پروژه ناسا برای حل مشکل یک وسیله نقلیه برای رهگیری موشک های مافوق صوت استفاده کردند.
این سیستم که یک هواپیمای بدون سرنشین است با موتور تنفس هوا کار می کند و می تواند با سرعتی بیش از پنج برابر سرعت صوت مسافت های طولانی را طی نماید و یک «سلاح انرژی جنبشی» (kinetic energy weapon) را برای از بین بردن موشک های مافوق صوت پرتاب کند.
این طراحی مفهومی بر طبق مقاله ای از تعدادی از محققان به رهبری یین ژانگجی(Yin Zhongjie) از موسسه مهندسی مکانیک و برق شانگهای به وجود آمده است.
به قول ساوث چاینا مورنینگ پست، این مقاله در مجله معتبر «Aerospace Technology» انتشار یافته است و همین طور گفته می شود که این موسسه پهپادها و وسایل الکترونیکی را نیز برای ارتش چین توسعه می دهد.

الگوریتم کنترل پرواز نامناسب
با بهره گیری از ماهواره های هشدار اولیه و ایستگاه های رادار زمینی، این هواپیما می تواند مسیر یک موشک مافوق صوت را پیش بینی نماید و سپس یک سلاح کوچک انرژی جنبشی را برای خنثی کردن تهدید اواسط پروازش پرتاب کند. با پایان حمله، هواپیما می تواند بازگردد و برای ماموریت بعدی خود آماده شود.
اما پژوهشگران در طراحی سیستم پیشرفته آن با یک «مسئله ریاضی پیچیده» مواجه گشتند. الگوریتم های فعلی برای رهگیری میان مسیر برای موشک های معمولی توسعه یافته بودند و نه برای هواپیماهای مافوق صوت تنفس کننده هوا و استفاده از این معادلات می توانست موجب از دست رفتن کنترل یا حتی خرابی آنها شود.
یکی دیگر از مشکلات محاسباتی ایجاد الگوریتمی بود که می توانست بطور دقیق مسیر یک تهدید مافوق صوت بالقوه که بسیار سریع حرکت می کند و مانورهای پیچیده ای انجام می دهد را پیش بینی نماید. چنین الگوریتمی به محاسبات بسیار پیچیده ای فراتر از توانایی کامپیوتر های داخل هواپیما نیاز دارد.

راه حل محاسباتی مورد استفاده توسط دانشمند مافوق صوت ایالات متحده و ناسا
بنابراین، پژوهشگران چینی با بهره گیری از یک راهکار ریاضی که دیوید بنسون(David Benson)، دانشجوی موسسه فناوری ماساچوست(MIT) در آن زمان توسعه داده بود، الگوریتم جدیدی ایجاد کردند. بنسون، طبق پروفایل لینکدین، حالا یکی از دانشمندان برجسته در لابراتوار چارلز استارک دریپر است و فناوری فرا صوت یکی از زمینه های تحقیقاتی پیشرو در این موسسه است.
این تیم از پایان نامه دکترای بنسون در سال ۲۰۰۴ استفاده کردند. پایان نامه ای که یک راهکار ریاضی به نام رونویسی شبه طیفی گاوس ارائه می کند که می تواند بطور قابل توجهی سیستم های کنترل پرواز پیچیده را ساده کند.
آنها همین طور از الگوریتمی که توسط ناسا برای هواپیمای مافوق صوت «X-۳۳» توسعه داده شده است، استفاده کردند. بااینکه پروژه «X-۳۳» نزدیک به پایان بود اما این هواپیما هیچ گاه پرواز نکرد و پروژه آن در سال ۲۰۰۱ به سبب مشکلات فنی کنسل شد.
حالا شبیه سازی های کامپیوتری نشان میدهد که این الگوریتم جدید بطور قابل توجهی پروسه محاسبه را برای کامپیوتر های پروازی ساده کرده است. بااینکه الگوریتم جدید مسیر پروازی طولانی تری را ترسیم می کرد، اما همچنان توانست هواپیما را تا فاصله ۶.۸ کیلومتری از هدف هدایت کند و در محدوده پرتاب یک سلاح جنبشی قرار دهد.

چشمگیر اما تنها نظری
یک خلبان سابق جنگنده نیروی هوایی هند(IAF) که فارغ التحصیل رشته مهندسی هوانوردی است و هم اکنون درگیر این نرم افزار است، می گوید که این تحقیقات مهم و پیشگامانه بنظر می رسد اما فقدان یک مدل واقعی از آن احساس می شود.
این طرح کاملاً در حد نظریه است و با کامپیوتر شبیه سازی شده است و حتی یک نمونه از این فنآوری که بتواند تعدادی از مفاهیم مطرح شده را تایید کند، وجود ندارد. به هزینه آن نیز اشاره ای نشده است، برای اینکه موشک های مافوق صوت گران هستند و چین هم اکنون دارای پلت فرم های مافوق صوت تهاجمی است و احیانا هزینه زیادی برای توسعه آنها صرف کرده است و باور این که آنها مبالغ هنگفتی را برای توسعه یک پلت فرم رهگیری مبتنی بر فراصوت هزینه کنند، دشوار است. این خلبان به اوراسیا تایمز اظهار داشت: نسبت هزینه آن به سودش خیلی کم است.
دیدگاه این خلبان از باوری که در بین تعدادی از استراتژیست ها رایج است نشات می گیرد در خصوص این که موشک های مافوق صوت به صورتی به عنوان سلاح های هسته ای جدید ظاهر می شوند و اهداف بازدارندگی بیشتری نسبت به استفاده واقعی دارند. با این وجود، جنگ فعلی در اوکراین خلاف آنرا ثابت کرده است.
هیچ جزئیاتی در مورد «سلاح انرژی جنبشی» وجود ندارد.
ریاضیات، نرم افزار، برق و مهندسی هوانوردی مستقیماً به هم مرتبط هستند و هر پیشرفتی در هر یک از آنها بر دیگری تأثیر می گذارد. این بستگی به این دارد که آیا دانشمندان چینی و ارتش تصمیم بگیرند که این تحقیقات را به این سمت ببرند یا خیر.

چین در ارتباطات موشکی مافوق صوت تخصص پیدا می کند؟
آخرین پیشرفت فناورانه معتبر چین در زمینه مافوق صوت در ژانویه سال ۲۰۲۲ اعلام شد، در آن زمان لابراتوار علم و فناوری در فیزیک فضایی ادعا کرد که راهی برای حفظ ارتباط ثابت با یک موشک مافوق صوت پیدا کرده است.
اجسام مصنوعی زمانی که دمای بسیار بالا را به سبب اصطکاک با جو زمین در هنگام ورود مجدد تجربه می کنند، «سپرهای پلاسما» به وجود آورده و ارتباط آنها قطع می شود. گاز یونیزه شده روی سطح یک سلاح مافوق صوت شکل می گیرد و سیگنال ها را می بندد. از آنجا که رادارهای زمینی نمی توانند هدف مافوق صوت را از پشت سپر پلاسما شناسایی کنند، به این مشکل «سد سیاه» گفته می شود.
دانشکده ابزارهای دقیق و مهندسی نوری دانشگاه تیانجین یک سیستم لیزری اختراع کرد که می تواند یک پرتو پیوسته از امواج الکترومغناطیسی را در طیف تراهرتز منتشر کند، که برای فناوری نسل بعدی ۶G مورد نیاز است.
یک تحقیق جداگانه در مورد انسداد ارتباطات در موشک های مافوق صوت، به ارائه یک شبکه ارتباطی با فرکانس بالا انجامید.
بااینکه این فناوری ها مملو از اشکالات هستند، اما این دستاوردهای علمی واحد اغلب منجر به پیشرفت های عظیم فناوری می شود.

1401/11/10